Algoritmer og insulin: Iværksættere vil gøre det lettere at leve med diabetes

Peter Lucas er både serieiværksætter og diabetiker. Det gav ham ideen til at udvikle en mobilapplikation, som skal hjælpe andre, der er ramt af diabetes.

Peter Lucas, Christina Kildentoft og Andreas Jespensgaard udgør holdet bag Hedia. Foto: Ida Marie Odgaard
Læs mere
Fold sammen

»Det vil give færre senkomplikationer – færre, der bliver blinde eller får amputeret lemmer. Men det vil også betyde, at man vil kunne leve mere spontant. Man vil næsten kunne leve som alle andre.«

Ordene kommer fra Peter Lucas. Han er i gang med at forklare, hvad det vil betyde for de millioner af mennesker, der har diabetes, hvis den danske iværksættervirksomhed ­Hedia bliver en succes.

»Sygdommen fylder i hovedet på diabe­tikere konstant, men med vores mobilapp vil de kunne leve mere bekymringsfrit,« lover ­Peter Lucas.

Lige så stort et løfte til alle med diabetes det er, lige så simpel er Peter Lucas’ motivation. Han er serieiværksætter, stifter af Hedia og administrerende direktør i firmaet – og så er han selv diabetiker. Det har han været siden 2010, hvor lægen skrev »type 1« ind i hans ­sygejournaler.

Det betød, at han blev nødt til at omlægge sit liv, så det kom i mere faste rammer. Udsving i blodsukkeret er nemlig farlige, og uregelmæssig mad og motion eller stress er blot nogle af de ting, der kan sende blodets insulinniveau på en rutsjetur. En tur, der i værste fald kan have dødelig udgang.

En sund diabetiker

Det er med udgangspunkt i Peter Lucas’ egen diagnose, at både ideen og drivet til Hedia er opstået. Navnet er en sammentrækning af ­healthy diabetic – »sund diabetiker« – og kan downloades til ­Apple-produkter. Så snart appen er oversat og omskrevet, vil den også kunne findes til ­Android-systemet.

I halvandet år har Hedia-holdet bakset med at strikke en mobilapplikation sammen, der kan automatisere nogle af de regneregler, mange diabetikere konstant har kørende i hovedet, når de skal finde ud af, om de er nødt til at tage en insulinindsprøjtning.

I sidste ende er målet at regne ud, hvor meget insulin diabetikeren har brug for, så telefonen kan vibrere og give besked, hvis det er tid til at tage en indsprøjtning.

Kunstig intelligens på vej

Det er en proces, der dels baserer sig på algoritmer og regneregler, dels individuelle data­sæt, der gør, at Hedia skræddersys til den enkelte bruger.

Over tid skal der bygges et ekstra lag på med kunstig intelligens, AI, der vil gøre processen mere automatisk ved, at Hedia selv indsamler en masse information fra andre redskaber som Endomondo, fitness-ure og blodsukkermålere. Det skal alt sammen være med til at sikre mere præcise og korrekte målinger med færre indtastninger.

»Lige nu er vi unikke på grund af vores sammensætning af parametre, vores design og bruger­interaktion. Vores konkurrenter ligner komplekse regneark, hvor brugerne drukner i information,« lyder det fra Peter Lucas:

»Men når vi får implementeret AI oven på det kliniske indhold, har vi et helt unikt produkt, der ikke findes mage til derude.«

Tech blev til medtech

Ideen begyndte at rumle i Peter Lucas’ hoved i efteråret 2015. Sammen med kompagnonen Andreas Jespensgaard, der også har været med til at stifte Hedia, havde iværksætteren ganske vist mange andre bolde i luften, men intet der fløj med samme passion som diabetesappen.

Så sammen med kæresten Christina Kildentoft, der er sygeplejeske, har en kandidatgrad i folke­sundhed, skrev speciale om diabetes og som i dag er CIO i Hedia, satte Peter Lucas sig for gå videre med produktet.

Oprindeligt troede stifterne, de skulle udvikle et teknologisk redskab, der beskæftigede sig med et medicinsk område – men de blev klogere:

»Vi troede, vi skulle bygge et techfirma, men vi har faktisk bygget et klinisk life science­produkt. Det er meget mere klinisk og medicinsk, end det er teknisk funderet,« fortæller Peter Lucas og indrømmer, at det både har været en gave og en ulempe. Det har nemlig åbnet døren for et samarbejde med en overlæge fra diabetescenteret Steno, men samtidig betydet, at de ikke har kunnet få et officielt samarbejde med diabetesspecialisterne, da det så vil kræve både dyre og omfattende test for at leve op til alle de medicinske forskrifter.

Til møde med sværvægterne

Gennem Connect Denmark, der er en non-­profit organisation, der hjælper små iværk­sætter­virksomheder, fik Hedia-teamet for ­nyligt et møde i stand med Novo Nordisk.

Kort forinden offentlig­gjorde medicinal­giganterne fra Bagsværd dog et samarbejde med Glooko, der af Hedia beskrives som konkurrenter og markeds­ledere på nicheområdet. Men Peter Lucas, Christina Kildentoft og Andreas Jespensgaard giver ikke op af den grund, forsikrer de:

»Novo Nordisk var søde og venlige, men vi var alt for tidligt i processen til dem. Vi ved, at nogle af de andre pharmafirmaer arbejder anderledes end Novo – og måske skal vi have fat i dem.«