Aldrig før har der været så meget vejarbejde i København

Københavns Kommune er fra 2014 begyndt at føre statistik over, hvor meget vejarbejde der er i byen. Men kommunen er ikke i tvivl om, at 2014 slog alle rekorder.

Foto: Mathias Bojesen. Foto: Mathias Bojesen
Læs mere
Fold sammen

Danmarks hovedstad er så plaget af vej-arbejde, at København aldrig tidligere har oplevet så mange vejprojekter, som der i øjeblikket er i gang. Det vurderer Københavns Kommune, selv om der først i 2014 er ført statistik over vejarbejde i byen.

»Vi har meget lidt statistik over det her, men det er min klare opfattelse, at niveauerne aldrig har været højere. Aktivitets-niveauet er uhørt højt, og det kræver, at der er behov for en ordentlig koordinering, så det ikke bliver fuldstændig umuligt at være københavner,« siger Morten Kabell (EL), teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune.

Nye tal viser, at der i alt blev givet tilladelse til at grave de københavnske, veje, cykelstier og fortove op næsten 10.000 gange i løbet af 2014.

Målt på antallet af vejarbejder er det Frederikssundsvej i den vestlige del af København, som topper listen. Vejen har været gravet op ikke mindre end 128 gange i løbet af 2014.

Det er dog på Tuborgvej i det nordlige København, at trafikanterne har været mest generede af vejarbejde. Her var arbejdet så omfattende, at det samlet varede længere tid end alt andet vejarbejde i de københavnske gader og veje. I alt 4.295 såkaldte genedage måtte trafikanterne på vejen finde sig i.

I alt forårsagede vejarbejde i kommunen 254.520 genedage – antallet af vejarbejder ganget med længden af arbejdet. I gennemsnit varede et vejarbejde i kommunen i fjor 26 dage.

Det tal skal ned, lyder det fra kommunen. Det skal ske ved blandt andet at give bøder, men også ved bedre samarbejde mellem de mange, som ønsker at grave i jorden.

»De medarbejdere, som giver tilladelser til vejarbejder og arrangementer inden for forskellige områder, har vi sat sammen i en stabsfunktion, som kortlægger alle tilladelser. Vi har i dag et bedre overblik over i hvor voldsom grad, planerne forstyrrer trafikken, og kan dermed bedre ændre tilladelserne,« siger Steffen Rasmussen, centerchef i Teknik- og Miljøforvaltningen.

Han siger, at det nye og bedre samarbejde har vist sig i Nørregade i det indre København. Her har der i år været arbejdet med både fjernvarme, gasreparationer, vandforsyning og såkaldt klimatilpasning. Tidligere kunne det betyde, at gaden skulle have været gravet op flere gange, men det er undgået.

»Alt det arbejde er sket på samme tid, og derfor skal vi ikke grave i Nørregade lige med det samme igen,« siger Steffen Rasmussen.

69 procent af alt vejarbejde i kommunen foregår på fortovet, 24 procent på kørebanen, og de sidste syv procent på cykelstien.