Aldi skyder endnu en gang et trecifret millionbeløb i sin danske forretning: »Der skal ske noget«

Aldis tyske ejere ser stadig potentiale for vækst i Danmark, og det har fået dem til at poste endnu 300 millioner kroner i discountkæden. Aldi har i årevis været en skidt forretning, men nu bliver både butikker og brand moderniseret for at få danskere til at lægge flere varer på kassebåndet, der nu har fået ende på.

Portræt af Aldis direktør, Finn Tang. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Aldi i Danmark har fået en tidlig julegave fra sine tyske ejere. Ikke mindre end 300 millioner kroner er sendt over grænsen til den danske afdeling i form af en kapitalforhøjelse, fremgår det af CVR-registret. De penge skal bruges til at få Aldi Danmark, som i mange år har bøvlet med dårlig økonomi, tilbage på benene.

»Moderselskabet ser stadig et stort potentiale i det danske marked, og det gør vi i Aldi Danmark også. Det er derfor, vi er i gang med den her store moderniseringsproces. Det er fordi, der skal ske noget,« siger PR- og Kommunikationschef hos Aldi Danmark, Kristian Jessen.

Indskuddet er det fjerde af slagsen på bare halvandet år, hvor det tyske moderselskab i alt har skudt en milliard danske kroner i discountbiksen.

Det er lige før man skal finde historiebøgerne frem for at læse om den tid, hvor Aldi i Danmark sidst leverede et regnskab med sorte tal på bundlinjen. I løbet af de sidste år har Aldi Danmark tabt i omegnen af 1,9 milliarder kroner.

Hvorfor tror I, at I nu kan vende skuden?

»Fordi vi ikke rigtigt har prøvet før. Vi tror, at moderniseringen, rebrandingkampagnen og vores gode produkter kan give danskerne lyst til at komme og opleve vores nye flotte butikker,« siger Kristian Jessen.

Moderniseringsprocessen indebærer blandt andet mere effektiv logistik, flottere interiør, dygtiggørelse af medarbejdere, bedre bakeoff og mere fokus på økologi og danske varer.

Aldi har 180 butikker i Danmark. Heraf er 50 er helt nye eller helt moderniserede, mens resten har fået en mindre overhaling.

Bruno Christensen, ekspert i detailhandel

»Aldi er begyndt at tage danske produkter ind i sortimentet og imødekomme den danske kultur.«


Hvorfor man ikke bare har sat den her rebrandingkampagne i gang noget før, må Kristian Jessen være svar skyldig på.

En moderne drejning

Ekspert i detailhandel Bruno Christensen forklarer, at Aldis strategi på markeder uden for Tyskland har ændret sig betydeligt, efter at Aldis to stiftere, Karl og Theo Albrecht, begge er døde i løbet af det forgangne årti.

»Før kunne kunder købe de varer, som Aldi ønskede at sælge, eller handle et andet sted. I dag ser vi en helt anden tilnærmelse til det marked, de befinder sig på. Aldi er begyndt at tage danske produkter ind i sortimentet og imødekomme den danske kultur,« siger Bruno Christensen.

Han forklarer desuden, at det danske discountmarked fortsat er i vækst, og at det derfor giver mening, at Aldi forsøger at vokse på det.

Plads for enden af varebåndet

Noget af det, som Aldi har måttet høre meget for gennem årene, er manglen på kassebånd og plads til varer efter kassen. Det skulle der ifølge Aldis PR- og Kommunikationschef, Kristian Jessen, nu være styr på.

Så hvis jeg går ned i den nærmeste Aldi nu ...

»Så burde der meget gerne være ende på kassebåndet, for det er noget af det, vi har skiftet ud. Der kan være enkelte steder, hvor vi endnu ikke har nået det, men alle butikker har fået det, når den her moderniseringsproces er færdig,« siger Kristian Jessen.