Aldi moderniserer butikker for milliard-beløb

Aldi er i fuld gang med at modernisere forretningerne, så de kommer til at fremstå mere moderne og blandt andet kan tilbyde kunderne mere økologi, mere frugt og grønt og frisk bagværk.

Aldi ruster sig i kampen om de danske kunder med et milliard-beløb, der blandt andet skal bruges til at modernisere forretningerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Den tyske dicountkæde Aldi vil være med i kampen om de danske kunder på dagligvaremarkedet og er med et milliardbeløb i gang med at modernisere de 225 forretninger, kæden har i Danmark.

Det skriver Dagbladet Børsen.

Aldi er ellers den kæde, som flere eksperter har peget på som sorteper på det konkurrenceprægede discountmarked, men siden 2013 har ejeren, Aldi Nord, skudt 1,25 milliarder kroner ind i den danske forretning. Den sidste del på 300 millioner kroner blev bogført kort før jul, og pengene skal blandt andet bruges til at tilbyde kunderne friskbagt brød, mere frugt og grønt og mere økologi. Samtidig skal forretningerne moderniseres.

»Vi har butikker fra 1970'ene og 1980'erne og starten af 1990'erne, der slet ikke lever op til nutidens krav til, hvordan sådan en butik skal se ud,« siger Hans Erik Hansen, Aldis danske direktør, til Børsen.

Aldi er i fuld gang med at lukke gamle butikker, og selvom kæden også satser på at åbne nye, store butikker, er antallet af Aldi-forretninger på det danske marked reduceret fra 240 til 225 over de seneste fem år. I samme periode har der været fart på det danske discountmarked, hvor der er åbnet 289 nye disocuntbutikker ifølge tal fra analysefirmaet Retail Institute Scandinavia.

Den manglende timing fra Aldis side har vist sig i regnskabsbøgerne med et tab på 228 millioner kroner i 2013, mens omsætningen på fem år er faldet fra 3,9 milliarder kroner til 3,4 milliarder kroner.

Ifølge Hans Erik Hansen har Aldi trods udfordringerne planer om at vokse i Danmark og dermed tage en større del af markedet end de ca. 3 procent, den tyske kæde sidder på i dag.

Men Aldi får kamp til stregen. I dag åbner Lidl en moderne, bæredygtig forretning i Valby, Netto eksperimentere med døgnåbning og Rema 1000 kører sikkert fremad med fokus på kvalitetskød og minimering af madspild. Der bliver med andre ord investeret og satset fra alle spillere på discountmarkedet.