Aldi har tabt en milliard i Danmark på seks år

Den tyske discountkæde Aldi har usædvanligt svært ved at tjene penge i Danmark. Kæden har kørt med underskud siden 2010, og sidste år blev det til endnu et rekordunderskud.

Foto: PATRIK STOLLARZ.
Læs mere
Fold sammen

Det kan godt være, at de to tyske brødre Karl og Theo Albrecht skabte en af verdens største formuer på supermarkedsmastodonten Aldi. Men det skyldes ikke den danske forretning.

Aldi i Danmark kom ud af 2015 med et rekordstort underskud på 297 mio. kr., og dermed er discountkædens samlede tab i Danmark løbet op i 975 mio. kr. på blot seks år.

Omsætningen er godt nok steget med 100 mio.kr. til 3,6 milliarder sidste år. Men driftsunderskuddet er vokset til 282 mio. kr. fra 251 mio. året før. Aldi taber altså stadig mere på at sælge til lavprisfokuserede danskere

»Selvom vi har lukket adskillige butikker, har der været en stigning i omsætningen. Resultatet er ikke blevet som forventet, hvilket skyldes stigende omkostninger og store investeringer,« skriver direktøren for Aldi i Danmark, Volker Kasch, i regnskabet. Han er den tredje topchef for det danske foretagende på fire år.

Ikke overraskende betegnes årets resultat som »ikke tilfredsstillende«.

Aldi er langt fra den eneste supermarkedskæde, der lider i Danmark.

Coops discountkæde, Fakta, har også kørt med trecifrede millionunderskud. Fakta, der omsætter for godt 10 milliarder kr. om året, kom ud af 2013 og 2014 med underskud på henholdsvis 113 mio. og 82 mio. kr. Sidste år blev det til et trecifret millionunderskud, og i år vil omkostninger til moderniseringer og butikslukninger i alt løbe op i 300 mio. kr. Coop har således bebudet, at kæden også vil få underskud i 2016.

Med på det røde hold er også Dagrofa, som bl.a. ejer supermarkedskæderne Meny og Kiwi. Sidste år fik Dagrofa et underskud på 198 mio. kr. efter en omsætning på knap 20 milliarder kr. mod minusser på 272 mio. kr. i 2014 og 221 mio. kr.i 2013.

Mens gamle veletablerede discountkæder sætter penge til på at konkurrere om danskernes gunst, så går det anderledes godt for de nyere aktører på markedet.

I april oplyste den daværende adm. direktør for Lidl, Finn Tang, på en pressesceance i  anledning af, at den tyske detailgigant havde åbnet sin butik nummer 100 på dansk jord, at Lidl i 2015 tjente 100 mio. kr. i Danmark.

Den norske ekspansive supermarkedskæde Rema 1000, som i løbet af de sidste fem år har øget sit salg i Danmark fra 7 milliarder kr. til 11,4 milliarder, slog sidste år indtjeningsrekord med et overskud efter skat på 254 mio. kr. På de sidste fem år har Rema 1000 tjent tæt på 900 mio. kr. - altså den stik modsatte udvikling af Aldi.

.