Al Jazeera går i luften i USA

Oliestaten Qatar starter et omfatende eksperiment i USA og har pengene til det. Qatar står klar med mange millioner, måske milliarder. Det er ikke hverdag i en tid, hvor medierne er i krise.

Joie Chen, vært på den nye TV-station Al Jazeera, der har en vision om at slå de amerikanske TV-stationer. Ikke nogen nem opgave, mener flere eksperter. Fold sammen
Læs mere

Man skal nok ikke regne med, at den tidligere amerikanske præsident, George W. Bush, sidder klistret til skærmen i dag, når TV-stationen Al Jazeera for første gang går i luften i selveste USA med et omfattende netværk af korrespondenter. Ikke kun rundt om i verden, men i lige så høj grad i USA. Og med en klar vision om at slå de amerikanske TV-stationer – på hjemmebane.

»Vi vil ikke bare være endnu en international TV-station. Vi vil dække USA med et omfattende korrespondentnet, med seriøs journalistik og dybdeborende reportager 24 timer i døgnet. Det er ikke hos os, at man skal forvente at se Hollywood-kendte personer eller ligegyldige krimihistorier. Det er klassisk journalistik, der vil dække den amerikanske virkelighed politisk og økonomisk,« siger Ehab al Shibabi, som er kanalens USA-direktør på en pressekonference.

Navnet vækker ingen jubel

Bush erklærede kanalen for at være en fjende af USA, fordi stationen lige efter 11. september 2001 gav omfattende plads til al-Qaedas videostatements om terror. I forbindelse med både Irak-krigene og konflikten i Afghanistan havde Al Jazeera den ene kritiske reportage efter den anden. Al Jazeera havde med dets arabiske baggrund – oliestaten Qatar står bag den – bare gode kilder i det område. Så det drejer sig om at få fat i seerne på trods af, at navnet Al Jazeera ikke just vækker jubel hos de amerikanske TV-kunder. Men som en branding ekspert siger, så var »Honda også et fyord for ganske få år siden. I dag tror amerikanerne, at det er en amerikansk opfindelse«.

Vil gå en anden vej

TV-stationen er fortrøstningsfuld og mener, at de vil kunne få langt flere seere ved at gå en anden vej end de gamle TV-stationer og den store konkurrent, CNN, som også er begyndt at servere lette nyheder til morgenmaden. Endeløse morgen-TV nyheder med kendisser og deres alkohol- eller narkoproblemer, og hvem sover hos hvem lige nu i Hollywood.

»Der vil blive færre kendisser, mindre skrig og skrål og færre meninger. Vi laver journalistik,« lyder det fra TV-stationens ledelse, der ikke er bange for at udfordre verdens mediesupermagt nummer et – USA på hjemmebane.

Og sandt er det, at hvis det lykkes for Al Jazeera at få kastet dens kedelige ry som anti-amerikansk af sig, så er der seere derude. Det viser undersøgelser.

CNN og andre amerikanske TV-stationer har været fair i dækningen af den nye kanal og har haft nuancerede reportager om Al Jazeera som en TV-station, der bestemt styres af journalistiske interesser i dag. Med til billedet hører også, at den oftest er lige så hadet i den arabiske verden, som den var det under Bush-regeringen i USA.

Al Jazeera gik under det arabiske forår meget tæt på Mellemøstens despoter og har været særdeles kritiske over for dem.

Men det bliver svært at fjerne det billede, mange amerikanere har af Al Jazeera, som en station, der er styret af Qatar, som er en af de mest aktive spillere i f.eks. Syrien konflikten. Qatar smider mange millioner og måske milliarder ind i projektet. 900 ansatte – hvoraf de 400 kommer til at arbejde med journalistik. Det er ikke hverdag i en tid, hvor medierne er i krise.

Og med så ambitiøst et projekt skulle man tro, at der også blev talt om penge og annoncekroner. Men det bliver der ifølge flere af de ledende medarbejdere ikke. Pengene flyder rigeligt fra Qatar.

Op ad bakke

Al Jazeera købte det gamle amerikanske Current TV for simpelthen at sikre sig udbredelse i USA. De kunne ikke komme ind på andre måder.

Det betyder, at de i dag går i luften i potentielt 48 millioner amerikanske hjem med kendte amerikanske TV-personligheder på skærmen. Al Jazeera købte Current TV, som blev stiftet af den tidligere amerikanske vicepræsident Al Gore, for 500 mio. dollar. Current TV havde til sidst kun 24.000 seere – ikke meget set i forhold til, at Fox News har 1,3 millioner seere til deres nyhedsudsendelser.

Det bliver op ad bakke for Al Jazeera. TV-stationen, som regner med at starte med seks minutters annonceblokke pr. time mod normalt 15 minutter. Men det bekymrer ikke oliesheikerne. De har penge nok. Og som sagt tales der ikke om penge på den nye station.