Aktivist-investor sælger ud af Yahoo

Super-investoren Carl Icahn sælger nu heftigt ud af sin beholdning af Yahoo-aktier. Det markerer afslutningen på en glødende krig om Yahoos fremtid.

Foto: BRENDAN MCDERMID
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kampen er slut. Og skarpretteren vandt.

Den benhårde amerikanske milliardær, Carl Icahn, har nemlig nu kastet sig ud i slutspillet omkring den amerikanske søgegigant, Yahoo, som han forsøgte at kuppe forrige år. Icahn købte i al hemmelighed store aktieposter op i Yahoo for at få indflydelse på salget til Microsoft, men disse aktier er Icahn nu gået i gang med at sælge igen.

Icahn har tidligere haft 60 mio. aktier i Yahoo, men ifølge oplysninger, som nyhedstjenesten Cnet har fundet frem, har Icahn kun 12 mio. aktier tilbage - og er dermed i gang med at sælge ud.

Den benhårde investor er ellers kendt for at øge særdeles aktiv inflydelse i de virksomheder, han investerer i. Da han gik ind i Yahoo var det midt i Microsofts forsøg på at opkøbe søgemaskinen forrige år. Yahoo strittede dengang imod Microsoft i en langvarig proces, der kulminerede, da Icahn fik mast sig hele vejen ind i Yahoos bestyrelse, efter at have agiteret heftigt for at få gang i salget.

Yahoo er i dag en relativt presset virksomhed, der er en skygge af tidligere tiders storhed.

Icahn fik aldrig succes med at få solgt Yahoo til Microsoft, der i stedet lancerede søgemaskinen Bing. Alligevel kunne den nytiltrådte Yahoo-chef, Carol Bartz og Microsoft-chef Steve Balmer lige pludselig og til alles overraskelse præsentere et samarbejde, der faktisk mindede lidt om et salg.

Microsoft leverer nemlig søgeresultater via Bing til Yahoo, der til gengæld har droppet sin egen søgemaskine. Samtidig står Yahoo for al annoncesalg til Bing og andre sites i Microsoft-regi.

Dengang angav Yahoo-chefen, at aftalen var en del af Yahoos nye strategi om at skære fedt fra og koncentrere sig om, hvad Yahoo gør bedst, hvilket ikke var søgning, men indhold.

Samme strategi følger danske Jubii, der også har relanceret sig selv - dog med søgeresultater fra Google.