Aktiver Facebook-vennerne

Siden årsskiftet har online shoppen SmartGirl.dk øget trafikken fra Facebook til deres website med 5.600 nye besøgende. Dialog, åben kommunikation og fede konkurrencer er vejen frem til flere kunder i butikken, mener shoppen.

Mange virksomheder har et stærkt ønske om at være til stede på Facebook, men hvad bidrager alle disse venner i virkeligheden med? Kan effekten overhovedet overføres til virksomhedernes forretning og resultere i et øget salg? Hos online shoppen SmartGirl.dk er der ingen tvivl. Det skriver Huset Markedsføring.

Siden nytår har virksomheden konverteret 20.000 Facebook-venner til 26.600 besøgende, hvor af 21.000 har været gengangere og 5.600 helt nye besøgende.

SmartGirl.dk startede ud på Facebook for omkring to år siden. De prøvede i starten forskellige ting af, men fandt hurtigt ud af, at opskriften til at få flere venner, er et spørgsmål om at aktivere vennerne på siden.

Der er mange halvhjertede forsøg, hvor en virksomhed har oprettet en fanside på Facebook, men hvor siderne viser sig at være halvtomme og går i sig selv efter et stykke tid.

Ofte fordi mange virksomheder er bekymrede over at miste kontrollen over deres brand og omdømme, fordi de ikke længere kan styre kunderne til at svare og mene det rigtige, når kunderne skriver på internettet, forums og Facebook.

Slip kontrollen

Nynne Jespergaard Weile, marketingchef for SmartGirl.dk siger:

- Vi bruger vores Facebook-side til at komme i dialog med vores kunder. Vi lytter til, hvad de siger og får værdifuld feedback. Vi spørger brugerne til råds om opdateringer og forbedringer af vores site. Er vores sortiment okay – har vi de rigtige mærker på hylderne? Behandler du dine kunder rigtigt, vil du inden længe opleve, at dine glade kunder også vil behandle dig godt - og sågar forsvare dig, når en person forsøger at omtale din virksomhed i mindre positive vendinger.

Hos SmartGirl.dk er det en del af den daglige rutine, at indkøberne kommunikerer direkte med kunderne. Indkøberne er i daglig kontakt med leverandørerne, og derved har de lettere ved at kommunikere med kunderne og imødekomme deres ønsker. Og den personlige kommunikation, fortæller Nynne Jespergaard Weile, har været et hit.

SmartGirl.dk deler gerne ud af gode råd til, hvordan andre virksomheder får succes på Facebook. De fremhæver en række forhold, som det er vigtigt, at virksomhederne er opmærksomme på:

- Slip kontrollen - Åben og direkte kommunikation – og gerne uformelt - Lav jævnligt konkurrencer - Spørg dine brugere til råds - Tag alle henvendelser og spørgsmål seriøst - Facebook-venner er ambassadører – de skaffe dig nye kunder - Informer om andre kampagner og tiltag – det er gratis markedsføring - Lav konkurrencer: ”10.000 venner- og vi giver et gavekort til en heldig ven” - Lav en top 10 over de mest solgte produkter i denne uge