Aktiehandel til 10 kr. løftede Lauritz' værdi med 45 millioner

Appetitten på Lauritz-aktien er så lille, at en aktiehandel til en flad tier tirsdag formiddag løftede auktionshusets markedsværdi med mere end 45 mio. kr. Lauritz' aktiekurs kører tirsdag op og ned som en løbsk yoyo.

Foto: Jenny Leyman / Sydsvenskan / TT. Lauritz-aktien er cyklet op og ned tirsdag. Her ses selskabets bestyrelsesformand og direktør.
Læs mere
Fold sammen

Lauritz-aktien har tirsdag ikke haft et roligt øjeblik.

Som en vild teenager til en technofest har auktionshusets aktiekurs danset rundt i et rasende tempo. Lauritz-aktien begyndte dagen med et fald på omkring 4 pct., mindre end en halv time inde i tirsdagens handel steg aktien pludseligt med hele 13 pct., mens den ud på eftermiddagen lige akkurat holder sig i grønt.

Lauritz-aktien skød helt ud af det blå en voldsom fart tirsdag formiddag, da en aktiehandel til en værdi af blot 10 danske kroner formåede at øge selskabets markedsværdi med over 45 mio. kr. Det skete, da aktiekursen på baggrund af den mikroskopiske handel hoppede fra 11,45 til 12,95. Det er i øvrigt ikke muligt at se, hvilke parter der deltog i handlen, da både køber og sælger er anonyme.

Per Nikolaj Bukh, der er ekspert i børsnoteringer ved Aalborg Universitet, peger på, at der ikke skal ret meget til at skubbe en aktie i vejret, som bliver handlet meget lidt.

»Når der er tale om en meget illikvid aktie, så betyder det jo, at nogle små handler til skæve beløb, kan gøre en stor forskel. Det kan jo eksempelvis ske, hvis folk taster forkert, når de handler, men jeg ved selvfølgelig ikke, om det er tilfældet her,« siger Per Nikolaj Bukh.

Økonomiprofessoren mener, at der hænger en skygge over Lauritz.com, der har fået problemer med troværdigheden i en række forskellige sager. Senest har Berlingske påvist, at en mindre gruppe kunder har en ekstrem høj aktivitet på Lauritz.com, hvilket har fået Forbrugerrådet Tænk til at opfordre almindelige forbrugere til at være varsomme, når de benytter sig af auktionssiden.

Berlingskes afdækning af forbrugeradfærden hos en række af Lauritz' storkunder har også fået alarmklokkerne til at ringe på Christiansborg, da Socialdemokraterne både har bedt erhvervsminister Troels Lund Poulsen (V) og Forbrugerombudsmanden om at se på sagen.

»Både professionelle sælgere og kunstsamlere, men også almindelige mennesker, som ønsker en ordentlig behandling, bliver skeptiske, når sådanne sager dukker op. Det skader Lauritz' omdømme,« siger Per Nikolaj Bukh.