Aktiedyk sænker salg i butikker

Når aktierne dykker, holder folk op med at shoppe. Sådan lyder meldingen i hvert fald fra en række butikker, stormagasiner og dagligvarekæder.

Butikkerne aflæser det direkte i salget, når aktiemarkedet dykker. Den negative stemning forplanter sig hele vejen fra Dow Jones eller Københavns Fondsbørs til Strøget i København og varehusene rundt omkring i landet.

En række stormagasiner, dagligvarekæder og luksusbutikker melder om tomme butikker og faldende omsætning på de dage, hvor der er aktieuro.

»Aktierne sætter et stort præg på den overordnede efterspørgsel, og jeg tror, alle mærker nedturen i salget. Når medierne hver dag taler om krisen, gør det folk nervøse,« siger adm. direktør Peter Zäll fra stormagasinet Illum i København.

Konkurrenten Magasin du Nord, der ligesom Illum er delvist ejet af islandske Baugur, er enig.

»Hvis der er meget i medierne om virksomhederne, der har problemer og aktier, der falder, så kan vi mærke, at der er færre folk hos os,« siger adm. direktør Jon Björnsson fra Magasin du Nord.

Luksusbutikken Birger Christensen, der især er kendt for pelse og mærketasker, melder, at omsætningen i oktober ligger omkring 30 pct. under niveauet samme tid sidste år. Indehaver Jens Birger Christensen ser også en direkte sammenhæng med finanskrisen.

»Salget er drevet af psykologi. Er der uro i lejren, mærker vi tilbageholdenhed, og det er ikke kun den enkelte dag, aktierne falder. Det sætter sig som en fornemmelse af dommedag i maven og lægger en dæmper på forbrugslysten i flere dage,« siger han.

Psykologisk effekt

Butikkernes opfattelse af, at det sure aktiemarked hæmmer salget har hold i virkeligheden, påpeger en detailhandelsekspert.

»Aktier går ind og rører ved forventningerne til fremtiden. Hvis aktierne bliver mindre værd, betyder det meget for folks fornemmelse af, hvad de har at disponere over,« siger markedschef Michael Schou fra Retail Institute Scandinavia.

Han understreger, at mange danskere ejer aktier eller andre investeringspapirer, enten som en del af den almindelige opsparing eller som del af deres pension. Derfor rammer det meget bredt i forbruget, når aktierne tager store dyk, som de har gjort flere gange i oktober.

»Dertil kommer, at mange tænker, at aktierne har nået bunden og køber endnu mere op i aktier. Så har de heller ikke den indkomst at disponere over,« siger Michael Schou.

Det er ikke blot luksusbutikker og stormagasiner på Strøget, der melder om dalende efterspørgsel. Også dagligvarekæderne ser effekten.

Stagnerende salg

Folk skal stadig have brød og mælk, men salget af de såkaldte non-food varer daler, oplyser detailgiganten Coop, der blandt andet driver Brugsen, Irma og Kvickly-kæderne.

»Vi har haft fremgang helt frem til september, men derefter har salget været stagnerende. Det kan næsten kun hænge sammen med den psykologiske effekt, som finanskrisen har skabt. Når folk læser om krise hver gang de åbner avisen, skaber det nervøsitet,« siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra Coop.

Rivalen Dansk Supermarked, der bl.a. står bag Netto og Bilka-varehusene, mærker også en tilbagegang i non-food varer, men samtidig en fremgang i dagligvarer.

»Jeg ved ikke, om det lige hænger sammen med aktierne, men det er klart, at det har en effekt, når der bliver snakket så meget om krise. Vi er dog ikke ved at tabe sutten. Vi mærker en recession – ikke en depression,« siger informationschef Erik Eisenberg, Dansk Supermarked.