Den svenske tøjgigant falder med 12 procent på grund af tvivl om overskudsgraden i 2024, faldende indtjening og forudsagte fald i juni.
Det skriver Reuters.
Salget i juni vil højest sandsynligt falde med seks procent i forhold til sidste år. En del af grunden er, at der er usikkerhed på markederne.
»Det er hovedsageligt forbundet med Europa, hvor markederne har haft væsentlig indflydelse på vores kortsigtede handel,« siger H&Ms topchef Daniel Erver på et pressemøde.
Pres fra konkurrenter
Samtidig påpeger Daniel Erver, at H&M stadig holder fast på sit mål om at stige med ti procent på deres driftsmargin, det vil sige omsætningen fra den primære drift. Men det er blevet sværere at nå.
»Eksterne faktorer, der påvirker vores indkøbsomkostninger og salgsindtægter, herunder materialer og udenlandsk valuta, vil have mere negativ indvirkning, end vi forventede i andet halvår,« siger topchefen og fortsætter:
»Den vigtigste forudsætning for at nå vores mål er, at salgsvæksten styrkes yderligere i andet halvår sammenlignet med stigningen i andet kvartal«.
I andet halvår af 2024 planlægger H&M at øge salget ved at tilbyde lidt højere rabatter.
Analytikere vil sandsynligvis reducere deres estimat for resten af året for H&Ms indtjening per aktie med 1 til 2 procent, som følge af torsdagens udmelding. Sådan lyder det fra investeringsbanken DNB Markets i en kommentar.
H&M er ofte kommet til kort med konkurrenten Zara og den kinesisk stiftede fast-fashion virksomhed Shein, der i øjeblikket planlægger en børsnotering i London.
I 2024 er H&M-aktien faldet med 3 procent.
Ifølge Bloomberg har 13 analytikere en købsanbefaling på H&M-aktien og otte anbefaler at sælge, mens fire har en hold-anbefaling. De ser et gennemsnitligt kurspotentiale på 5,5 procent i de kommende 12 måneder.