Aktie »crowdfunding« kan give ny kapital

Nye tiltag skal gøre det muligt for iværksættere at hente finansiering via såkaldt »aktie crowdfunding«. Det giver almindelige mennesker mulighed for at investere i nye virksomheder mod en andel i forretningen.

Iværksætter og Investor Michael Eis har selv prøvet at stå i en situation hvor han ikke har kunnet skaffe den nødvendige kapital og i stedet selv har måttet finansiere. PR-foto Fold sammen
Læs mere

Danske iværksættere skal have mulighed for at rejse kapital til forretningen ved at spørge dig, din nabo og andre om hjælp. Mod at de til gengæld får en andel i virksomheden.

Såkaldt crowdfunding, hvor nye projekter eller produkter bliver realiseret ved hjælp af donationer samlet via internetsteder født til formålet, er efterhånden blevet bredt kendt i Danmark og særligt i USA med det populære site Kickstarter. Næste skridt på den bølge, der har høstet interesse på internettet og hos personer med de gode ideer de seneste år, er såkaldt aktie crowdfunding (equity crowdfunding), hvor der ikke blot er tale om donationer eller et styk af produktet som tak for hjælpen, men til gengæld en andel i virksomheden.

Egne erfaringer

Den model er begyndt at finde fodfæste i flere lande – og skal også hjælpe danske iværksættere. Det er målet hos blandt andre iværksætteren Michael Eis, der siden 2011 blandt andet har drevet sitet Booomerang, som tilbyder den mere klassiske form for crowdfunding, hvor projekterne i høj grad bakkes op af donationer. Med det nye projekt Crowdinvest vil han nu også satse på, at få »crowden« på nettet til at interessere sig for at købe andele i iværksættervirksomheder.

»Jeg har selv været iværksætter siden 1997. I den tid har jeg selv prøvet og set venner løbe panden mod muren i forhold til at hente finansiering til virksomheden. Og jeg prøver det stadig selv. Etableringen af Booomerang og Crowdinvest har jeg selv måtte finansiere. Det er min motivation. Og så tror jeg, at modellen passer rigtig godt til den danske »kræmmermodel«,« siger Michael Eis.

Iværksætteren er klar med platformen og til at gå i luften med finansieringmodellen. Han mangler dog fortsat at finde de to helt rigtige iværksættervirksomheder, der er parate til at tage skridtet og søge finansiering på en ny måde. Og det har været svært, selv om han har holdt møder med mange iværksættere med kapitalbehov.

Som han selv beskriver det, er han da også kritisk i forhold til at finde de rigtige, der samtidig er parate til at prøve en ny finanseringsmodel af. Det skal være »lækre startups«, der appellerer til investorer og har et perspektiv, der dufter lidt mere af Skype end af den lokale burgerbar.

»Det argument for deres tøven, som jeg møder, er, at de er bange for, at det ikke vil lykkes at sælge aktierne, og hvilket signal det vil sende til andre mulige investorer,« forklarer Michael Eis, der fortsætter jagten på de lækre startups.

Egen virksomhed i spil

En anden spiller fra crowdfunding-miljøet, som også har kastet sig over aktie crowdfunding, er svenske FundedByMe, der også har en baggrund i den mere klassiske crowdfunding-model, lancerede for otte måneder siden deres tilbud om eqtuity crowdfunding og er i dag aktiv i fem lande. Heriblandt også Danmark, hvor det danske koncertsite Soundzoo lige nu er aktiv med en investeringsrunde på platformen.

Sitet har ifølge direktør og medstifter Daniel Daboczy i dag særligt fokus på equity crowdfunding og har siden lanceringen af modellen gennemført ni runder. Den største runde tilførte for nylig svenske SMSgrupp 11,8 millioner svenske kroner, mens den mindste runde lå på 126.000 svenske kroner.

For selv at afprøve finansieringsmodellen har FundedByMe også udbudt andele af egen virksomhed via crowdfunding.

Der blev udbudt andele for i alt 4,1 millioner svenske kroner, og i alt 83 personer investerede. Og nu vil FundedByMe tage næste skridt på investeringsområdet og går efter venturekapital.

Ifølge Daniel Daboczy er der generelt en fin bro mellem de to finansieringsformer. Er en iværksættervirksomhed i stand til at få almindelige mennesker til at investere i dem via crowdfunding er det et godt signal til andre investorer, vurderer han.

»Vi oplever generelt, at ventureselskaber gerne vil samarbejde med os. De siger nej til mange iværksættervirksomheder, som måske ikke helt er nået til det niveau, hvor de gerne vil investere. Men kan de vise, at de har fået crowdfunding, kan det være en god validering af virksomheden,« siger Daniel Daboczy.

Vækker interesse hos nye investorer

Hos ventureselskabet Sunstone Capital peger partner i selskabet, Jimmy Fussing, ligeledes på, at nye virksomheder, der går den vej for at hente kapital i de tidlige stadier i virksomheden, dermed kan få en form for »early validation« – eller validering af forretningen i en tidlig fase.

»Ventureinvestorer kigger selvfølgelig også på, hvilke projekter der får mest funding på den type sites. Ligesom vi følger med i, hvilke virksomheder der henter kapital hos business angels, følger vi også med i, hvilke tendenser der viser sig på Kickstarter og andre crowdfunding-sites,« siger Jimmy Fussing.

Han beskriver modellen som en form for validering af iværksættervirksomheden, selvom det sker på et meget tidligt stadie i virksomhedens udvikling. Den er ifølge Jimmy Fussing med til at skabe en transparens på markedet. »Og der er ingen tvivl om, at netop equity crowdfunding vil få mere fat – afhængig af lovgivning i de enkelte lande – og dybest set skabe en markedsplads for unoterede selskaber på det tidlige stadie. Spørgsmålet er så, om det vil lykkes mange flere at hente kapital. Og om det vil skabe momentum.«