AK-47 skyder gang i modesatsning

Ruslands største producent af mindre våben, bl.a. automatgeværet Kalashnikov, AK-47 vil nu satse på mode i 60 nye butikker i Rusland. Hovedparten af salget af firmaets jagt- og sportsvåben er væk på grund af, at markederne i Europa og USA er lukket på grund af sanktioner.

Firmaet Kalashnikov har mistet sine to største markeder for jagt- og sportsvåben - USA og Europa. Det får firmaet til at finde nye græsgange. Fold sammen
Læs mere
Foto: STAFF

I Ruslands stærkt nedkølede forhold til USA og Europa gælder det for jagt- og våbenindustrien om at finde på alternative afsætningskanaler.

Det gælder bl.a. fabrikanten af verdens mest solgte våben, automatgeværet Kalashnikov - eller blot AK-47.

Firmaet Kalashnikov har mistet sine to største markeder for jagt- og sportsvåben, og det er netop USA og Europa.

Kalashnikov vil nu fokusere mere på, hvad private russiske forbrugere ønsker inden for modeprodukter. Der skal nemlig en modelinje.

Amerikanske og europæiske kunder går forgæves til landets våbenbutikker, hvis de ønsker sig en Kalashnikov. Kalashnikov planlægger at åbne 60 butikker over hele Rusland i slutningen af året, fortæller det Kreml-venlige nyhedsbureau Izvestia.

En marketing konsulent fra firmaet siger, at en modelinje kan udnytte den »hurtige vækst i patriotisme i Rusland relateret til temaet krig«. Men han siger, at det stadig kun ville udgøre en lille brøkdel af selskabets samlede omsætning.

Kalashnikovs marketingdirektør, Vladimir Dmitriyev, siger, at før sanktionerne blev indført blev op til 70 procent af firmaets jagt- og sportsvåben solgt i Europa og USA.