Airhelp stormer frem med hjælp

Udenlandske investorer sværmer lige nu om det danskudviklede Airhelp, der giver flypassagerer en genvej til at søge erstatning for forsinkelser.

Airhelp er foreløbig til stede i 13 lande. Det er stiftet af tre danske iværksættere. Her er det Nicolas Michaelsen (til venstre) og Henrik Zillmer, der har styr på flybranchen. Foto: Linda Kastrup Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Luftfartsselskaber er underlagt en række regler, der fastslår, hvornår de er erstatningspligtige over for passagerer, der oplever forsinkelser og aflysninger. Og der er penge i at hjælpe passagerer med krav.

Det oplever i hvert fald Nicolas Michaelsen, som er marketingdirektør og medstifter af Airhelp, der er en engelskregistreret virksomhed med danske rødder. Produktet er en automatiseret proces, hvor passagerer får assistance til at rette et erstatningskrav mod luftfartsselskabet.

Virksomheden har omtrent halvandet år på bagen og er stiftet af idémanden Henrik Zillmer samt Greg Roodt og Nicolas Michaelsen. Og lige siden er det gået stærkt, fortæller den 31-årige markedsdirektør.

»Vi er i dag til stede i 13 lande og har siden startskuddet i 2012 behandlet over 35.000 sager – så der er virkelig sket noget. Lige nu er vi i en investeringsrunde, der giver os et tocifret millionbeløb,« siger Nicolas Michaelsen og tilføjer: »Det indskud skal vi blandt andet bruge til at skalere endnu mere. Vi regner nu med at åbne i Tyrkiet, Finland og Frankrig inden for en måneds tid.«

Mens det tidligere var stifterne samt et par business angels – blandt andre Skype-investoren Morten Lund, der havde penge i Airhelp, er det i denne omgang større aktører, der er kommet på banen. Der er tale om en amerikansk venturefond samt en håndfuld amerikanske privatinvestorer. Nogle af dem er endda kendt for tidlige investeringer i blandt andet Twitter og Gmail, fortæller Nicolas Michaelsen.

Storspiller på et nyt felt

Investorerne tror, at Airhelp kan blive en storspiller på et nyt område, og det er da også et nyopdyrket felt, Airhelp forsøger at gøre en business ud af. Sagen er, at luftfartsselskaberne i mange år har været underlagt regler om, hvornår de er forpligtede til at yde kompensation til passagerer ved aflysninger og forsinkelser. Det er dog ofte detaljer i årsagen til forsinkelsen, der afgør, om en passager er erstatningsberettiget. Som årene er gået, er der kommet større klarhed over, hvordan reglerne skal tolkes, og det udnytter Airhelp til at hjælpe passagerer.

Passagerer, som har oplevet forsinkelser, kan simpelthen indtaste deres oplysninger hos Airhelp, og Airhelps databaser afgør så, om det giver mening at sende et erstatningskrav efter luftfartsselskabet. Airhelp står for at kontakte luftfartsselskabet – og får en del af erstatningssummen som provision.

Det lyder måske ikke umiddelbart som en proces, som man kan automatisere, men det har Airhelp bevist, at det er. Det er derfor, at den kan håndtere tusinder af erstatningskrav med en beskeden medarbejderstab. Den lyder lige nu på cirka 30 personer på verdensplan. Airhelp er ikke den eneste, der satser på at gøre luftfartens forsinkelser til business. Deri skal man også finde årsagen til virksomhedens globale strategi.

»Vi var fra begyndelsen fokuseret på det internationale. Andre gør noget lignende, og derfor tænkte vi, at vi skulle være globale. Det kan godt være, at vi kommer fra Danmark, men vi vidste fra begyndelsen, at vi skulle skalere det her, og at vi derfor ikke kunne blive i den hjemlige andedam,« siger Nicolas Michaelsen.

Han mener, at en af de ting, der har givet Airhelp medvind, netop er den globale vinkel. Og så har han og resten af holdet tænkt på projektet som noget, der skulle findes en teknisk løsning på.

»Det er de færreste, der har kunnet skalere det som os. Det var en del af tanken fra begyndelsen. Vi har simpelthen tænkt det som et tech-startup. Det hele handlede om at behandle data,« siger han.

Størstedelen af de henvendelser, som Airhelp får, resulterer i en erstatning. Beløbene er ikke eksorbitante. Der kan være tale om et par tusinde kroner i erstatning for, at man ikke kom af sted til rette tid. Men er der nok af denne slags mindre sager, og er succesraten høj nok, er der business i det for Airhelp.

Airhelp er en virksomhed, der stadig er i den indledende fase. Sagerne skaber en omsætning, men der er stadig store udgifter til drift, IT og udvikling. Nicolas Michaelsen forventer dog, at man vil være en profitabel virksomhed inden for en »nær fremtid«.

Ifølge Nicholas Michaelsen har det faktum, at Airhelp fra begyndelsen har haft et cashflow, vakt interesse der, hvor kapitalen kommer til at flyde fra i den kommende tid.

»Vi har fat i noget, der virker. Vi løser et regulært problem, der er derude, og så er vi fokuserede på at skabe en forretning. Jeg oplever, at der er lidt metaltræthed i Silicon Valley i USA, når det kommer til startups baseret på mange brugere, men som ikke har nævneværdige indtægter. Det har nok hjulpet os,« siger Nicolas Michaelsen.