Airbus vinder gigantisk ordre

Indisk luftfartsselskab skaffer den fransk-tysk-spanske flyproducent luft under vingerne. EADS er på vej til at lande den største enkeltordre i flyvningens historie.

Foto: PUNIT PARANJPE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De seneste måneder har været en hård kamp for EADS, det store, delvist statsejede selskab, som bygger Airbus-fly på et virvar af fabrikker i Tyskland, Frankrig og Spanien; i 2010 fik konkurrenten Boeing ordrer på betydeligt flere fly end Airbus.

Men nu vender lykken, takket være en ordre fra et BRIK-land: Indiens største lavprisselskab, IndiGo, har underskrevet en foreløbig købsaftale på intet mindre end 180 fly  - 150 af typen Airbus A320 Neo og 30 stk. A320. Der er tale om et ”memorandum of understanding” og altså ikke en endelig, bindende købsaftale, men aktiemarkedet har i går og i dag ikke desto mindre reageret med betydelige kursstigninger; aktien handles lige nu næsten ni procent højere end slutkursen mandag.

Den samlede værdi af de 180 fly er 16,4 milliarder dollar, eller omkring 94 milliarder danske kroner.

A320 Neo er en ny, energibesparende udgave af A320eren, som konkurrerer direkte med Boeings 737-type. A320 Neo vil blive leveret fra 2016. Hos Boeing har man endnu ikke taget stilling til fremtiden for 737-flyet, herunder om man skal udbyde maskinen med nye, energiøkonomiske motorer.

Tidligere kæmpeordrer på Airbus-fly omfatter en bestilling i 1997 fra US Airwayspå overr 124 fly, og en ordere fra Kina i 2006 på over 150 fly. I penge er den hidtil største ordre end bestilling fra sidste år på 32 kæmpefly af typen A380 til Emirates Airlines; prisen løber her op i 11,5 milliarder dollar.

EADS er resultatet af en fusion i 2000 mellem delvist statsejede flyproducenter i Tyskland, Frankrig og Spanien. Den franske og den spanske stat ejer stadig indirekte betydelige aktieposter. De to største aktionærer er franske Sogeade, som er 50 procent statsejet, og tyske Daimler. Sogeade og Daimler ejer hver 22,46 procent af EADS, og koncernen ledes i en kompliceret tysk-fransk balancegang med dobbelte formandskaber og en udstrakt politisk hensyntagen, når produktion skal placeres i et af de tre hjemlande.

Læs pressemeddelelsen fra EADS her (engelsk tekst)

Besøg IndiGos website her.