Airbnb undskylder for passiv-aggressiv reklame

Airbnbs passiv-aggressive humoristiske forslag til, hvad selskabets skattebetaling kunne bruges til, gav bagslag, og nu undskylder selskabet for reklamekampagnen.

»Intentionen var at vise skattebetalingen fra vores værter og gæster, der betaler godt 1 mio. dollar i hotelskat om måneden. Det var den forkerte tone, og vi undskylder til alle, der føler sig stødte«, skriver Airbnb. PR-foto. Fold sammen
Læs mere

Det skriver The Guardian.

Reklamerne, der har været sat op på billboards og busstoppesteder i San Francisco, opfordrer myndighederne til at bruge den hotelskat, som Airbnb og selskabets brugere betaler, fornuftigt - blandt andet på burritos, rulletrapper til San Franciscos bakker og genopfyldning af parkometre.

Kampagnen har mødt en del kritik på sociale medier fra brugere, der heller ikke har kunnet se det sjove i opfordringerne til at bruge de knap 12 mio. dollar, som Airbnb betaler i hotelskat, på cykelstier, plantning af træer, kunst i skolerne eller længere åbningstider på bibliotekerne.

- Intentionen var at vise skattebetalingen fra vores værter og gæster, der betaler godt 1 mio. dollar i hotelskat om måneden. Det var den forkerte tone, og vi undskylder til alle, der føler sig stødte, skriver Airbnb ifølge The Guardian.

Reklamerne kommer kort før et valg i San Francisco i november, hvor et forslag lægger op til at regulere lejeboliger hårdere, hvilket vil gøre livet sværere for Airbnb og reducere bidraget til hotelskatten.