Airbnb med vokseværk søger ny kapital

De to amerikanske logi- og transportformidlingsselskaber, Airbnb og Uber, er de mest værdifulde startup-firmaer i USA. Airbnb står angiveligt overfor en markant kapitaltilførsel.

Foto: JOHN MACDOUGALL

Airbnb - app'en der formidler overnatninger mellem private - har i flere omgange fået tilført kapital enten ved direkte investeringer eller ved lån. Nu går folkene bag efter endnu et kapitalindskud, der vil bringe værdien af det kun otte år gamle firma op på 30 milliarder dollar - svarende til godt 200 milliarder danske kr.

Hvis det lykkes, har selskabet tredoblet sin værdi på kun to år, skriver New York Times på baggrund af kilder, der ikke ønsker at stå frem.

En ny kapitalindsprøjtning skal angiveligt bruges til at udvide forretningen med blandet andet nye intægtskilder, såsom formidling af kunder til spisesteder og turistattraktioner.

Airbnb blev etableret i San Francisco i 2008 af Brian Chesky, Joe Gebbia og Nathan Blecharczyk under navnet Airbedandbreakfast.com, som en app, der skulle formidle kontakt mellem private, der ønskede at indlogere sig billigt for en kortere periode hos andre private.

Blandt andet gennem opkøb er det nu muligt at bruge Airbnb i 192 lande, og virksomheden tjener penge gennem en provision for formidling af kontakten mellem lejer og udlejer.

Sidste år skulle omsætningen ifølge Airbnb være løbet op i 900 mio. dollar, eller 6 milliarder kr.

Hvis det lykkes Airbnb at hente en ny omgang kapital, så værdien runder de 30 milliarder dollar, bliver det den næst højest værdiansatte startup-virksomhed i USA efter transportformidlingsappen, Uber, der nu er værdiansat til 62,5 milliarder dollar.

Begge de to »disruption-virtksomheder« møder modstand mange steder, fordi de udfordrer de etablerede virksomheder i hotel- og taxibrancherne.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!