Airbnb – den overraskende coronavinder?

Stik mod alle forventninger er udlejningssitet Airbnb gået i kast med en børsdebut, der trods krise i rejsebranchen har flerdoblet selskabets værdi til op mod 80 milliarder dollar. Stifteren Brian Chesky har altid haft ambitioner om at vende op og ned på rejsesektoren, og det har gjort Airbnb både populær og omstridt. Spiller coronapandemien nu bolden over på hans bane – få måneder efter, at katastrofen truede?

En bannerreklame på Times Square i New York gør reklame for Airbnbs debut på Nasdaq-børsen med et billede af stifteren og topchefen Brian Chesky og teksten: »Vi ville ikke være her uden vores værter.« CARLO ALLEGRI/Reuters/Ritzau Scanpix

Brian Chesky hævede forbløffet øjenbrynene. Et øjeblik blev han helt tavs. Chefen for Airbnb sad hjemme i sin stue i San Francisco. Det var 10. december og ikke en dag som alle andre – i et år, hvor få dage har været som alle de andre. Lige den torsdag var dagen, da det udlejningssite, som han og to venner havde brugt de sidste 13 år af deres liv på at bygge op, gik på børsen.

Faktisk havde han længe strittet imod det. Kun få måneder før havde ingen overhovedet troet det muligt, i hvert fald ikke lige nu. En forretning, der lever af rejselyst, lammet af en virus, der har sat store dele af verden i stå. I foråret 2020 forsvandt over 70 procent af forretningen, og Chesky måtte fyre omkring en fjerdedel af sine ansatte og optage dyre nødlån. Som resten af rejsebranchen havde han stirret ned i afgrunden.