Airberlin opruster i nordisk luftfartskrig

Det tyske lavprisselskab skærer på hjemmebanen og sætter flere fly ind i Norden. Airberlin satser på at spinde guld på at føde Oneworld-alliancen med nordiske passagerer.

Airberlins topchef Joachim Hunold vender blikket mod Norden. Fold sammen
Læs mere
Foto: THOMAS PETER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De dominerende spillere på det nordiske luftfartsmarked - i form af SAS og Norwegian - får nu benhård konkurrence fra Tyskland. Lavprisselskabet Airberlin skruer op for afgangene fra de nordiske lande i forventningen om, at dets indtræden i Oneworld-alliancen i 2012 vil skabe efterspørgsel. Det skriver luftfartssitet Check-in.dk.

Det tyske angreb er en del af selskabets spareplan, Shape & Size, der på den ene side sænker antallet af tyske indenrigsflyvninger og på den anden skruer op flyvninger til dets hubs i Berlin, Düsseldorf og Palma de Mallorca.

Målet med spareplanen er at rette op på de røde regnskabstal, som Airberlin har måttet lide under i et par år, men derudover handler det om, at Airberlin vil trække det maksimale ud af samarbejdet Oneworld.

Oneworld er den direkte konkurrent til Star Alliance, som SAS er en del af. Oneworld inkluderer sværvægterselskaber som British Airways og American Airlines samt mindre som selskaber som Finnair og Iberia, der kan sende passagererne til de store selskabers hubs. Og det er netop den del af fødeapparatet, som Airberlin nu satser på at profitere på.

Ifølge Check-in vil Airberlin øge antallet af flyvninger mellem Berlin og henholdsvis Oslo, Stockholm, Göteborg og København fra to til tre daglige. Derudover vil datterselskabet NIKI Luftfahrt ligeledes optrappe dets flyvninger mellem København og Wien.

I udkanten af Berlin er tysklands nyeste storlufthavn ved et tage form. Den bliver bygget delvist oven i Schönefeld-lufthavnen, og det er planen, at den nye lufthavn med navnet Berlin Brandenburg International helt skal erstatte både Schönefeld og Tegel.

Den langsigtede idé er, at Berlin Brandenburg International skal konkurrere på direkte fod med lufthavnene i Frankfurt am Main og München.