Air India er sat til salg med en gæld på otte milliarder kroner

Den indiske premiereminister Narendra Modis kabinet har netop underskrevet en plan om at sælge dele eller hele Air India, skriver Bloomberg.

Foto: AMIR COHEN. Den indiske premiereminister Narendra Modis kabinet har netop underskrevet en plan om at sælge dele eller hele Air India, skriver Bloomberg.
Læs mere
Fold sammen

Det her er næsten en historie om højt at flyve, dybt at falde. Det drejer sig om det 85-årige gamle flyselskab, Air India, er sat til salg efter, at den indiske premierminister Narendra Modis kabinet har underskrevet en plan, der gør det muligt at sælge hele eller dele af det gældsplagede, statsdrevne luftfartselskaber med den noget særegne bagage.

Det er en noget særegen annonce:

I flyselskabet balance indgår et kommercielt område ved den britiske lufthavn Heathrow i London, grunde i Tokyo i Japan, i Hongkong og i Nairobi i Kenya. Alle jordområder som Air India erhvervede i sine velmagtsdage, hvor flyselskabet også købte stort ind af moderne indiske kunst. Det var også i 1960erne, at selskabet hyrede den surrealistiske maler Salvador Dali til at designe askebægre.

Derudover har flyselskabet en gæld på otte milliarder kroner, en tabsgivende flyoperation, fem datterselskaber og et joint venture og en arbejdsstyrke på 27.000 der i ryggen har en fagforeningen, der er kendt for sine arbejdskampe.

Det ser brydsomt ud med en sådan skitseret salgsannonce.

Modi-regeringen har da heller endnu ikke besluttet, hvordan salget skal finde sted, hvor meget af flyselskabet, der er sat til salg og ikke mindst, hvad der skal ske med Air Indias akkumulerede gæld.

Air Indias markedsandel er skrumpet i takt med at det er blevet underbudt af lavprisselskaber som IndiGo og SpiceJet. På hjemmemarkedet er markedsandelen bare det seneste årti faldet til omkring 13 fra 35 procent, skriver Bloomberg.

Men det ser ikke let ud. I den attraktive ende er bl.a., at luftfartselskabet oversøiske ruter og landingstilladelser i de fleste globale lufthavne kan være interessante.

En enkelt køber, IndiGo, landets største kommercielle flyselskab, sagde i slutningen af juni, at de var villige til at købe Air Indias internationale operationer og endda hele forretningsdelen, den dag regeringen godkendte salget. Den melding vakte dog ikke begejstring hos IndiGo’s aktionærer. Selskabet aktiekurs fald med otte procent i løbet to dage. Interessen fra IndiGo skal ses i lyset af, at selskabet for et par dage siden annoncerede, at de ville starte oversøiske ruter. Netop der ville Air Indias internationale operationer være interessante.

»I betragtning af Air Indiens nuværende rod og ineffektive tilstand, er der næppe en kø af folk, der banker på døren for at smide gode penge efter dårlige,« siger siger Saj Ahmad, analytiker ved London-baserede StrategicAero Research til Bloomberg.