Air France vil satse på lavpris-selskab

Air France-KLM vil med en ny strategi skære i selskabets omkostninger og omlægge en del af aktiviteterne til et voksende lavpris-datterselskab.

Foto: BENOIT TESSIER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Air France-KLM har ligesom flere af sine europæiske konkurrenter haft besvær med at følge med i priskrigen med lavprisrivaler som Ryanair og EasyJet og har dermed tabt markedsandele, skriver Bloomberg News.

Med den nye strategi vil Air France kaste 1,3 mia. dollar i lavprisselskabet Transavia, der ellers har været en skidt forretning for det franske selskab. Planen er dog, at Transavia skal udvikle sig til at blive en af Europas største lavprisselskaber.

- De ambitiøse initiativer, vi lancerer i dag, går hånd i hånd med en forstærket indsats for at reducere omkostninger og restrukturere tabsgivende aktiviteter, siger topchef Alexandre de Juniac i en udtalelse.

Det er planen, at Transavias flåde i 2017 skal være fordoblet til 100 fly. Målet er 20 mio. passager om året.

Strategien møder stor modstand hos det franske pilotforbund, der ikke ønsker, at personale bliver flyttet til Transavia, hvor lønningsposen er mindre.

Air France-KLM er Europas tredjestørste flyselskab målt på antallet af passager. Foran på listen ligger Ryanair og Lufthansa.