Air France måtte tigge passagerer om kontanter til brændstof

To omdirigeringer betød, at et Air France-fly i sidste uge måtte lande i Syriens hovedstad - og så stod piloterne pludselig med et kontant problem.

Hvis man planlægger at mellemlande i Syriens hovedstad, Damaskus, er det en god ting at huske kontanter. Det har Air France nu måttet sande. Fold sammen
Læs mere
Foto: JOEL SAGET
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det var onsdag meget tæt på, at piloterne på et Air France-fly måtte lade hatten gå rundt blandt passagererne for at få råd til at kunne lette igen fra den syriske hovedstad Damaskus. Det lykkedes dog i sidste ende at løse problemet, uden at passagererne måtte til lommerne, skriver det amerikanske nyhedssite CNN.

Hele balladen startede, da Air France-flyet, der var lettet fra Paris, måtte droppe at lande som planlagt i Libanons hovedstad, Beirut, af sikkerhedsårsager. Herefter satte piloterne kursen mod Amman i Jordan, men det fik de ikke lov til af de lokale luftfartsmyndigheder.

Det betød, at flyet i stedet endte med at sætte hjulene på jorden i Damaskus, og det gav piloterne en hovedpine, de ikke havde regnet med.

I den borgerkrigshærgede nation krævede lufthavnen nemlig kontant betaling for at fylde flyet op med brændstof, og da store beløb i kontanter det ikke er en del af standardudrustningen i Air Frances cockpitter, måtte piloterne simpelthen spørge passagererne, om der var nogen, der kunne hjælpe.

Det lykkedes dog for Air France, der er blandt verdens største flyselskaber, at løse problemerne med lufthavnens kontantkrav på anden vis. Efter to timer på jorden i Damaskus kunne flyet atter komme på vingerne, hvorefter det fløj til Cypern. Dagen efter blev passagerne fløjet til Beirut.

Air France har bekræftet hændelsesforløbet over for CNN, og selskabet anerkender da også, at flyvningen langt fra gik som planlagt.

"Air France undskylder ulejligheden over for vores kunder," siger flyselskabet i den forbindelse.