Air France-KLM vil kapre unge kunder med lavprissats

Air France-KLM lancerer i efteråret sit billigere alternativ ved navn Joon, som skal tiltrække unge rejsende og tage kampen op mod lavpriskonkurrenter som Norwegian.

Foto: JACK GUEZ. tager kampen op mod lavpriskonkurrenter som Norwegian. Arkivfoto.
Læs mere
Fold sammen

Joon vil flyve korte og mellemlange strækninger fra Air France-KLM's base i Paris og derefter flyve længere ruter fra 2018. Selskabet understregede i en pressemeddelelse torsdag, at Joon vil minde mere om Air France-KLM's nuværende koncept end et lavprisselskab.

Det skriver The Independent.

Ifølge administrerende direktør for Air France-KLM, Jean-Marc Janaillac, er fremtidsplanerne dog blevet en smule komplicerede grundet arbejdsstridighederne, som forgængeren, Alexandre de Juniacs, skabte, da han ønskede at holde udgifterne nede.

Air France-KLM har givet stewardesserne i Joon separate kontrakter, mens piloterne fortsat vil være en del af selskabets eksisterende overenskomst. Piloterne har dog også accepteret besparelser på 36 mio. pund (298,3 mio. kr.).

Selskabet vil starte med seks mellemlange strækninger og yderligere tilføje fire langdistancestrækninger næste år.

Navnet Joon betyder 'ung' på dansk, og Air France-KLM ønsker med navnet at fange aldersgruppen 18-35 år. Flere detaljer om design og flyruter vil blive offentliggjort i september.