Agnes for tidligt ude med charmekampagne

Skandaleramte Agnes Cupcakes forsøger at genvinde tilliden med nyt partnerskab med HK - for tidligt, vurderer kriseekspert

Agnes Cupcakes butikken i Sværtegade. Fold sammen
Læs mere
Foto: LISELOTTE SABROE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Det er knap tre måneder siden, at kagevirksomheden Agnes Cupcakes befandt sig i orkanens øje i et usædvanligt mediestormvejr, hvor direktøren kaldte sine medarbejdere "wanna-be reality stars" og gav dem løn under minimumskravene.

Nu prøver kagefirmaet at genvinde sine kunders tillid i en kampagne med HK Handel, hvor 5.000 såkaldte jobcakes bliver delt ud på landets uddannelsessteder.

Men charmeoffensiven kan komme for tidligt, mener kriserådgiver og kreativ direktør Lasse Meldgaard Bloch fra Geelmyuden Kiese:

"Risikoen er, at det ikke virker oprigtigt. At det er noget de gør for at genvinde tillid, og ikke fordi de har opdaget, at de har været på galt spor. Det er i sidste ende forbrugeren, der vil afgøre det, men når man har været i spotlightet, hvor man har lav troværdighed og høj synlighed, så er det næsten umuligt at komme ud af det. Derfor råder vi altid til, at man træder ud ad scenen, opbygger sin troværdighed på ny og først da træder ind igen," siger han til Berlingske Business.

"Spørgsmålet er, om perioden ude af spotlightet varet længe nok? Får man indtrykket af, at det er et forbedret firma eller kyniske forretningsmænd, der står bag? Om det er den ene eller den anden model, er op til forbrugeren at vurdere", siger Lasse Meldgaard Bloch.

Uoprigtig undskyldning

Egentligt er det smart nok af Agnes Cupcakes at finde en partner med høj troværdighed for at styrke sin egen, peger han på. Et klassisk træk i krisekommunikationen, ligesom dengang direktøren for kagevirksomheden Kristian Vangsgaard gik bodsgang i en række artikler og sagde undskyld til sine ansatte.

Men ifølge Lasse Meldgaard Bloch virkede undskyldningen ikke oprigtig, og derfor vurderer han også, at comeback'et nu afhænger af, at direktøren kan holde sig ude af rampelyset.

"Succesen af HK Handels-arrangement er afhængig af, om ejeren kan holde snotten ude af medierne," lyder den klare melding fra krisekommunikationseksperten.

Han påpeger, at danskerne generelt - til Agnes' fordel - er gode til at tilgive, når der er blevet trådt ved siden af. Dog er det afgørende, at man beklager og viser, at man har lært af sine fejltagelser.

Kampagnen fra HK Handel og Agnes Cupcakes varer i en måned og er begyndt i dag.