Agnes Cupcakes flytter sammen med chokoladekonge

Den traditionsrige chokolademager Sv. Michelsen og den unge cupcake-forretning har indgået et nyt strategisk samarbejde, der fletter de to brands sammen med fælles produktion og shop in shops.

De pyntede cupcakes fra Agnes Cupcakes vil for fremtiden kunne købes i Sv. Michelsen som shop in shop. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den farverige glasur der pryder kagerne hos Agnes Cupcakes vil i fremtiden også være at finde i udvalgte Sv. Michelsen forretninger. De to brands, der begge beskæftiger sig med søde sager, har indgået et nyt strategisk samarbejde, hvor produktionen lægges sammen.

”Det er udelukkende et strategisk samarbejde, hvor vi tager det bedste fra de to forretninger. Og så er der nogle steder, hvor det overlapper, men det er stadig to vidt forskellige brands, som begge parter skal være tro mod,” siger Morten Strunge, der ejer Agnes Cupcakes, til Business.dk.

”For Agnes er det en billig måde at udvide distributionen på og komme ud på nogle prime placeringer, samtidig med at vi får reduceret omkostningerne. Vi kan opnå store fordele ved at slå produktionen sammen, og vi får samtidig udvidet vores butiksnetværk fra den ene dag til den anden,” siger Morten Strunge.

Det er kun ganske få måneder siden, at Morten Strunge købte Agnes Cupcakes. Kageforretningen nærmede sig konkursens rand, da salget gik drastisk ned efter skandalen om de ansattes forhold.

Den kun 26-årige millionær, der tjente stort på teleselskabet Onfone, som han stadig er direktør for, købte Agnes Cupcakes og satte sig med det samme for at ændre på virksomhedens strategi. Han startede med at skifte direktionen ud, arbejde for bedre ansættelsesvilkår og nu det nye strategiske samarbejde med chokoladekæden Sv. Michelsen.

”Min opgave var at komme ind og sørge for, at virksomheden tjente penge igen. Det her nye samarbejde er kommet hurtigt på plads, men der er også blevet presset meget på. Jo længere tid der går før vi får sat proppen i det hul, hvor pengene strømmer ud af, jo sværere bliver det at overleve. Så vi er ved at tune virksomheden 150 procent hele vejen rundt, og der ligger det nye samarbejde med Sv. Michelsen rigtig godt i tråd med den strategi, jeg har lagt for Agnes Cupcakes,” siger Morten Strunge.

Agnes Cupcakes og chokoladekæden Sv. Michelsen, der er kongelig hofleverandør, slår deres produktion sammen og kan på den måde skære ned på omkostningerne for begge forretninger. Samtidig vil de flette drift og personale sammen, så der i udvalgte Sv. Michelsen butikker i fremtiden også vil være Agnes Cupcakes – men kun som shop in shop. Det er væsentligt at forbrugerne er klar over, at de stadig er hver deres brands, selvom de nu samarbejde om flere ting.

”Agnes er cupcakes og skal være cupcakes. Det skal vi være tro mod, så når du træder ind i de her butikker, må du ikke være i tvivl om, at du træder ind i et Agnes-univers – det må ikke være de to universer blandet sammen. Vi skal selvfølgelig også se på, hvad der kan være af forretningsmæssige muligheder, hvad vi kan lave sammen med Sv. Michelsen, men vi må ikke devaluere hinanden som brands,” siger Morten Strunge.

Agnes Cupcakes vil rent fysisk kunne være at finde i flere af chokoladekædens butikker. Morten Strunge fortæller, at de kigger efter Lyngby Storcenter og Frederiksberg Centret. For at markere samarbejdet lancerer de to producenter i dag, onsdag, en ”fusions-cupcake” som billede på kage- og chokoladeproducentens nye aftale.