Flere steder hos TV 2 har det været muligt for diverse organisationer at købe sig til redaktionel omtale.
Det har Jyllands-Posten lag for lag kunnet afsløre.
Nu kan avisen fortælle om endnu en problematisk aftale.
For i seks år – fra 2016 til 2022 – har TV 2 og den amerikanske gps- og radarproducent Garmin haft et samarbejde, hvor Garmin-radarer udlånt af producenten har været spændt på »TV 2 Vejret«s vejrbil.
Altså har Garmin fået eksponering på TV 2, vel at mærke uden at TV 2 har gjort seerne opmærksomme på aftalen.
Det må man ikke, forklarer Peter Lind Nielsen, specialist i medieret i advokathuset Bech-Bruun og ekstern lektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, til Jyllands-Posten.
Lobbyorganisationer betalte for indslag
Det er som nævnt ikke første gang, en lignende praksis hos TV 2 beskrives.
Først kunne Jyllands-Posten fortælle, at organisationen Drukfri Ungdom mod betaling kunne få sine budskaber igennem i »Go' morgen Danmark«.
Så kom historien om, at Læsø Turist- og Erhvervsforening havde aftalt med kanalen, at »TV 2 Vejret« mod betaling transmitterede og lavede indslag fra Læsø om lokale specialiteter.
Avisen kunne senest beskrive, at Tysk Turist Information har købt sig til indslag i »TV 2 Vejret«, hvor en vært cyklede fra København til Berlin og gjorde stop ved en række tyske turistattraktioner.
TV 2 har efter Jyllands-Postens afsløringer meddelt, at det er helt slut med betalte indslag på mediet.
Radar var kun til pynt
TV 2 erkender også over for avisen, at det var en fejl, at aftalen med Garmin ikke blev lagt frem for seerne.
TV 2 fortæller også, at radaren ikke engang fungerede, men blot agerede blikfang på vejrbilen.
Indledningsvis var det ellers meningen, at TV 2 ville teste, om en skibsradar kunne levere vejrinformation, mens den var monteret på bilen.
Det kunne den dog ikke, og på et tidspunkt fjernede TV 2 også Garmins logo, men da Garmin i 2019 leverede en ny radar, blev det igen testet, om den kunne levere vejrdata, skriver Jyllands-Posten.
Uden held.
Det fik dog ikke denne gang TV 2 til at fjerne logoet. Ifølge Peter Lind Nielsen ændrer det dog, hvad angår mediejuraen, ingenting, om logoet er der eller ej. Det skal stadig deklareres, siger han til avisen.
Efter Jyllands-Postens henvendelse har TV 2 besluttet at fjerne radaren helt fra vejrbilen.
»Det er en fejl, og det har vi rettet op på ved at fjerne radaren,« lyder det i en skriftlig kommentar fra »TV 2 Vejret«s redaktionschef og vært, Peter Tanev, til avisen.