Afslappede idémagere

De idérige drenge på reklamebureauet Ogilvy & Mather er enige om, at det i deres branche kan være en fordel med et utraditionelt og kreativt look, så længe det ikke fjerner fokus fra arbejdet.

Fra revisorhår til hanekam. Claus Collstrup på job. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sigrid Nygaard
Claus Collstrup havde hele sit liv haft »revisorhår« - som han kalder det, - da han i en alder af 30 fik trang til at se anderledes ud.

Nu har hanekammen prydet hans hoved i seks år.

»Der er nogle tidspunkter, hvor det har været lidt svært. Specielt når jeg har været nede hos A.P. Møller på Esplanaden,« fortæller Collstrup, der som art director arbejder med at udvikle og visualisere reklameidéer.

»Når jeg kommer ind, sidder der syv ensklædte mænd, som kigger på mig og tænker, at jeg nok er ham, der skal rydde af, når mødet er færdigt,« beretter Collstrup:

»Men jeg kommer for at præsentere strategier og idéer for dem. Det kan godt være svært, for man starter lidt med et minus. Men så er det et spørgsmål om, at dét jeg præsenterer er godt.«

Kollegaen Thomas Boldsen, der også er art director, sidder ved siden af. Han har tilbagestrøget hår, storternet skjorte og grønne snøresko på.

Er du den typiske reklametype i din fremtoning?

»Ja, det tror jeg nok,« siger Thomas Boldsen.

»Vi har heldigvis ikke nogen dresscode. Det er jo kreativt arbejde, så vi kan tillade os at være lidt mere farverige, og det forventer kunderne også. Jeg tror, at de ville blive virkelig overraskede, hvis man kom til møde i slips og jakkesæt,« bemærker Boldsen, der sammen med Claus Collstrup, Mikkel Elung og Bo Bernichow udgør det kreative firkløver i Ogilvy & Mather - en af enhederne i kommunikationsvirksomheden Ogilvy Danmark, der bl.a. tæller kunder som Falck, Nordea og Telia. På verdensplan udfører den amerikanskejede koncern reklame- og kommunikationsarbejde for kunder som Ford, IBM og Dove.

Mikkel Elung er tekstforfatter og kreativ direktør. I dag er han i skjorte og pullover, fordi han skal til møde, men den mundering er undtagelsen frem for reglen:

»Normalt ligner jeg en fattig lazaron, for det er meget mere behageligt,« fastslår Elung, der er enig med Thomas Boldsen i, at kunderne næppe forventer, at reklamefolk ligefrem oser af konservatisme.

Deres arbejdsplads er ligeledes utraditionelt og uhøjtideligt indrettet. Mødelokalet er fuld af sorte og røde kæmpepuder af mærket Fatboy, som ligger hulter til bulter rundt om et cirkulært sofabord med spejlblank sort plastikoverflade. Væggene er tilmalet med tegneserier og psykedeliske mønstre. Og et bordfodbold-spil er der også blevet plads til.

»I reklamebranchen har man lov til at lege, og derfor må man også gerne lege med sin påklædning,« siger kvartettens fjerde led - art director Bo Bernichow, der har arbejdet i reklamebranchen i ti år og ikke leger så meget med sin egen påklædning, som han har gjort. I dag har han sort skjorte og jeans på, men i en tidligere periode gik han eksempelvis på arbejde i elektrikerbukser og sikkerhedssko.

»Der er en tendens til, at kreative mennesker bliver hevet frem som nogle eksotiske dyr, der pr. definition skal se kreative ud. Som et oprør mod dét er vi begyndt at vove os ud i et jakkesæt nogle gange,« bemærker Bernichow.