Afrika-projekter for 215 mio. kr. røg med Burgess-konkurs

Den statslige udviklingsfond IFU var dybt involveret med finansmanden Michael Burgess, som i 2004 gik konkurs med sine flyselskaber. To udviklingsprojekter i Afrika led døden i sidste øjeblik

Finansmanden Michael Burgess var helt op til sin pludselige konkurs i 2004 dybt involveret i to tunge luftfartsprojekter sammen med den statslige udviklingsfond IFU. De to projekter var med til at skabe troværdighed hos hans forretningspartnere og kreditorer.

Pegnene fra det statslige udviklingsselskab blev dog aldrig udbetalt, fordi Michael Burgess ikke opfyldte udbetalingsbetingelserne, inden hans flyselskaber gik i betalingsstandsning, oplyser IFUs kommunikationschef Klaus Fridorf.

Michel Burgess og IFU indledte samarbejdet om de to projekter, som tilsammen løb op i 215 mio. kr., i 2002 og 2003. Det ene handlede om løsning af flyopgaver i oliesektoren i Algeriet med en samlet investering på 28 mio.kr., hvoraf IFU skulle stå for godt halvdelen.

IFU bakker ud
Det andet og større projekt drejede sig om at etablere en flyflåde i Kenya. Flåden skulle leases ud til andre selskaber og operere for nødhjælpsorganisationer i Østafrika og for det selskab, som skulle etableres i Algeriet. Den samlede investering i Kenya-projektet ville løbe op i 187 mio.kr., hvoraf IFU gav tilsagn om finansiel deltagelse på 56 mio. kr. De to projekter skulle efter planerne have skabt 155 jobs i Afrika.

Ifølge en af de største kreditorer i Michael Burgess’ konkursbo, Brüel & Kjær-arvingen, Niels Brüel, kom Burgess’ betalingsstandsning og konkurs som en overraskelse for kunder og kreditorer.

»Michael Burgess fortalte os - og det syntes vi jo var spændende - at han sammen med den danske stat var inde med et IFU-projekt, et stort, stort projekt i Afrika. Det havde han jo fået landet. Det var virkelig fint. Lige efter bogen og sammen med Industrialiseringsfonden for Udviklingslande,« husker Niels Brüel.

»Men så pludselig så bakkede IFU ud. Michel Burgess kunne ikke opfylde nogle betingelser,« siger han.

Klaus Fridorf fra IFU forklarer:

»Michael Burgess' selskab gik i betalingsstandsning, inden de to projektselskaber rigtig blev til noget. Og da vores finansielle deltagelse var betinget af moderselskabets indskud, som aldrig kom, led IFUs involvering i projekterne en naturlig død.«