Afrika får smag for øl

Udsigterne til højere levestandarder i Afrika gør det attraktivt at sælge øl på markedet, og der kan meget vel blive langet store mængder over disken i fremtiden.

Foto: RODGER BOSCH
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De seneste år har Rusland været det helt store trækplaster for Carlsberg og andre bryggeriers vækst, russerne er dog ikke helt så ølglade, som de har været, og nu vender flere bryggerier øjnene mod øst til Kina, Indien og de andre vækstøkonomier i Orienten.

Men måske skal bryggerier snart til at kigge mod syd også.

En ny rapport fra analysebureauet Moody’s fremhæver nemlig det afrikanske kontinent som et marked, der har stort potentiale for verdens bryggerier. Faktisk drikker afrikanerne allerede tre gange så meget alkohol som syd- og østasiaterne, der ellers har været udpeget som et vækstsegment.

"Vi ser et stort vækstpotentiale i det afrikanske marked, da flere forbrugere går fra hjemmebrygget øl og spiritus til kommercielle produkter," siger Knut Slatten, der er analytiker for Moody’s.

I dag har står Afrika for 5 procent af verdens øl-marked, men det forventer Moody’s altså vil ændre sig i løbet af de kommende år. Hvor meget melder de dog ikke om.

Carlsberg prioriterer Asien

Det afrikanske marked er dog stadig skrøbeligt, og Moody’s påpeger, at lokale tørker og ubalance i de skrøbelige økonomier kan skade ølmarkedet. Markedet passer derfor bedst til flere små bryggerier, men de kan sagtens være ejet af samme bryggeri – og den tendens er allerede tydelig i Afrika.

SABMiller, Heineken, BGI og Diageo sidder sammenlagt på 80 pct. af det afrikanske marked, mens Carlsberg næsten er usynlige.

"Vores primære fokus ligger i Nord-, Vest- og Østeuropa, og når vi ser på vækst også i forhold til opkøb så ligger fokus på Asien," siger Jens Bekke, der er kommunikationsdirektør i Carlsberg.

Carlsberg havde i den nyligt afleverede årsrapport 22 procent vækst på det asiatiske marked