Afmatning rammer fjeld-medier

En pludselig opbremsning på det norske mediemarked rammer magasinhusene Egmont og Aller. Både bladsalg og annoncesalg er kommet under pres.

Foto: Kristian Sæderup / Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det norske mediemarked har ellers gennem længere tid klaret frisag fra den generelle afmatning, og i første halvår voksede markedet da også med 3 pct. I indeværende halvår er der imidlertid udsigt til et minus, skriver Børsen på baggrund af tal fra Institut for Reklam- og Mediestatistik. Her forventer man yderligere fald i 2009.

”Det er gået meget hurtigt nedad, fordi den økonomiske konjunktur bliver svagere, og vi samtidig har fået det kraftige børsfald,” siger Dag Sletmo, medieanalytiker hos ABG Sundal Collier til avisen.

Det mærker man også hos Egmont.

”Vi har kunnet mærke det på annoncesiden på det sidste,” siger Kjeld Lucas, direktør for Egmont Magasiner til Børsen og peger desuden på, at forhandlingerne om aftaler for 2009 går trægere, end det plejer.

Egmont købte for nylig den sidste del af Hjemmet Mortensen og har netop lanceret en spareplan, der skal skære 130-160 mio. kr. af omkostningerne i Norges største magasinudgiver. Kjeld Lucas afviser dog overfor Børsen, at det skyldes den pludselige afmatning på det norske mediemarked.

Også hos Aller overvejer man, hvordan man skal tackle den knækkede kurve på annoncemarkedet.

”Usikkerhed er et begreb, som gælder for alle, der er i mediebranchen,” siger Roger Hansen, adm. direktør i Aller Norge til Kampanje.com.