Afgørende bindeled halter hos Maersk Supply

Flagstaten Isle of Man er bekymret for en vigtig sikkerhedsfunktion på land hos Maersk Supply Service. Sikkerhedsfunktionen er også på en alenlang intern fejlliste.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er ikke småting, som Maersk Supply Services flådechef, Kristian Brauner, påpeger af fejl i et af sommerens interne breve om den kritiske sikkerhedssituation på selskabets skibe.

Fejlene er så alvorlige, at flere skibe er blevet tilbageholdt, mens andre skibe er blevet truet med at få frataget deres flag og dermed sejltilladelsen. Der er blandt andet tale om defekt og manglende udstyr til brandslukning, redningsudstyr og udstyr til forhindring af olieforurening. Men nok så vigtigt, så understreger flådechefen, at den er gal med procedurerne omkring den afgørende sikkerhedsfunktion på land – en såkaldt Designated Person Ashore (DPA) – som er et helt centralt element i de internationale sikkerhedsregler.

Flagstaten Isle of Man, under hvis flag Maersk Supply har skibe sejlende, har også udtrykt skarp kritik af Maersk Supplys sikkerhedssystemer, og bekymringerne går blandt andet på, at Maersk Supplys brug af DPA ikke lever op til de internationale sikkerhedsregler. Og det er en helt afgørende funktion, forklarer en af landets førende eksperter i skibssikkerhed, Gunnar Nolsøe, der har to årtiers erfaring som skibsinspektør i Søfartsstyrelsen, og som forlod styrelsen så sent som i 2009.

»Den udpegede person på land - DPA - har en meget vigtig funktion i de internationale regler, ISM. Mange vil sige, at det er den allervigtigste person. Den udpegede person skal blandt andet udpege auditorer og gennemgå rapporter om fejl og mangler, så det er et meget ansvarsfuldt arbejde,« fortæller Gunnar Nolsøe.

Indskærpet procedure

De internationale sikkerhedsregler fastslår klart, at den udpegede person er afgørende for sikker drift af skibene samt det vigtige bindeled mellem rederiets ledelse og det enkelte skib, der sikrer, at sikkerheds- og miljøkrav kan overholdes. Og hos ledelsen i Maersk Supply har man da også understreget, at der skal være styr på det.

»Kontaktdetaljer til den udpegede person i land, DPAen, er opslået i samtlige skibe, og det er blevet indskærpet i proceduren i relation til skibsførerens pligter, at han kan bede om assistance fra en person i selskabet på et hvilket som helst tidspunkt for at kunne opfylde sine forpligtelser,« siger Carsten Plougmann Andersen, administrerende direktør i Maersk Supply Service.

Den udpegede person skal også sikre, at de nødvendige ressourcer er til rådighed for at garantere sikkerheden, men der har altså været problemer med denne afgørende sikkerhedsfunktion hos Maersk Supply.

»Ved en dødsulykke er det eksempelvis den udpegede persons opgave at sikre procedurer, så fejlen ikke kan gentage sig. Og man skal ombord og tjekke, at det også sker, så den udpegede person er meget vigtig,« fortæller Gunnar Nolsøe.

Maersk Supplys sikkerhedschef Lars Olsen har i et andet internt brev omtalt Isle of Mans bekymringer omkring sikkerhedssystemerne og påpeget, at vigtigheden af at få styr på situationen og leve op til de internationale sikkerhedsregler ikke kan understreges nok.