Afgift betyder skrumpende madvarer

En række varer i danske supermarkeder er blevet mindre, efter at fedtafgiften er trådt i kraft. Det er naturligt at tilpasse produkterne, mener DI.

Foto: Torben Christensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En bakke smør er ikke, hvad den har været. Arla er en af de danske fødevareproducenter, der har beskåret sine produkter på grund af den nye fedtafgift, for ved at skære vægten, kan man holde prisen ned.

- Der er grænser for, hvor store prisstigninger du kan lægge ned over forbrugeren, siger marketingdirektør Jakob Knudsen fra Arla Danmark til Morgenavisen Jyllands-Posten.

Mælkeprodukterne er dog langt fra de eneste, der er skrumpet i kølvandet på fedt- og sukkerafgifterne. Mange producenter har valgt at lade indholdet krympe for at undgå at bryde et psykologisk prisloft, der gør det svært at sælge en vare.

- Det betyder meget, om et produkt koster 19,95 kroner eller 21,65 kroner Derfor er det helt naturligt, at man tilpasser produktet, så det stadig passer til de priser, som forbrugerne ønsker, siger branchedirektør Ole Linnet fra Dansk Industri til Jyllands-Posten.

Men producenterne bevæger sig på kanten af loven om fair markedsføring, når de ikke oplyser forbrugerne om, at indholdet ændrer sig, vurderer en ekspert i emballage, lektor Viktor Smith fra Handelshøjskolen i København (CBS).

- Hvis forbrugeren får et andet indtryk af varen, end hvad sandt er, går det imod reglerne om fair markedsføring. Hvis de tror, at der er lige så meget i pakken, som der plejer at være, føler de sig snydt, siger Viktor Smith, der opfordrer virksomhederne til at skrive på pakken, at indholdet er ændret.

Både industri og eksperter spår, at mange flere varer vil blive mindre, når regeringen fra årsskiftet indfører en ny sukkerafgift på madvarer.

- Man reducerer størrelsen for at fastholde prisen og redde salget. Den tendens vil nok fortsætte med de nye afgifter, siger direktør Bruno Christensen fra analysevirksomheden Detailhandels Promotion til Jyllands-Posten.

BNB