Affald plager vognmænd

Rent kaos om reglerne for indsamling og håndtering af affald.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske vognmænd døjer i øjeblikket med at finde hoved og hale i den affaldslov, som blev indført 1. januar. ErhvervsBladet har tidligere beskrevet de store forskelle i de gebyrer, som virksomheder skal betale for at køre affald på genbrugspladsen. Gebyret veksler voldsomt fra kommune til kommune og kan for en håndværkervirksomhed med mellem to og ti ansatte være så højt som 17.489 kroner i Ballerup Kommune, mens beløbet blot er 7.650 kroner årligt for en virksomhed i Struer Kommune. Det skriver installationsbranchen fagblad Electra. Nu er også omkring 2.000 vognmænd i klemme. De kører affald bort for andre virksomheder og skulle senest 1. september tilmelde sig et register over virksomheder, som håndterer affald. Registeret fungerer bare ikke endnu, skriver dagbladet Børsen. Uddannelseskrav uden uddannelse Samtidig kræver affaldsloven, at mindst en person i hver vognmandsvirksomhed skal uddannes i affaldshåndtering for at opnå et såkaldt indsamlerbevis. Uddannelsen findes bare ikke. - Men der er ikke alene problemer med at få det digitale register til at virke og få uddannelse og godkendelse af de såkaldte indsamlere til at virke. Mange affaldstransportører – altså vognmandsvirksomhederne – og alle private modtageanlæg skal indberette affaldsdata til Miljøstyrelsen. Men det skal de kommunale genbrugspladser ikke. Det er konkurrenceforvridende, idet dataindsamlingen er krævende og koster både i etablering af IT-systemer og mandetimer ude i virksomhederne, siger Lisbet Hagelund, konsulent i brancheorganisationen Dansk Transport og Logistik(DTL), til Børsen. Affaldskaosset har foreløbig 31. august fået Miljøstyrelsen til at udskyde fristen for at indsende indsamlerbeviser til 1. januar 2011. Også kommunerne må fortsat vente på, at styrelsen for sent en fyldestgørende vejledning ud til landets 98 rådhuse, hvor det fremgår præcis, hvordan affaldsgebyrerne skal udregnes. Sådan slipper du for gebyr:
  • Som udgangspunkt skal alle virksomheder med en årsomsætning på mere end 50.000 kroner betale gebyr til hjemkommunens genbrugspladser. Du har dog visse muligheder for at slippe.
  • Hvis du under dit P-nummer, produktionsenhedsnummer, kun har nul eller en medarbejder registreret, må kommunen ikke opkræve gebyr. Det vil sige, at hvis virksomheden eller en fysisk afdeling af virksomheden kun har nul eller en ansat, må kommunen ikke opkræve gebyr. Kommunen må dog gerne opkræve gebyr, hvis virksomheden benytter en af kommunens ordninger for indsamling. Derudover er visse virksomhedstyper såsom håndværksvirksomheder og anlægsgartnere undtaget fra denne fritagelse.
  • Du kan søge virksomhedens hjemkommune om at blive frataget fra at betale gebyr til genbrugspladsen, hvis du kan dokumentere, at du selv håndterer dit affald. Du kan eksempelvis få det afhentet til genbrug af en vognmand. Der er ingen konkrete regler for, hvilken dokumentation, der skal til, så du skal kontakte kommunen for at få svar. Hvis du bruger en af kommunens indsamlingsordninger, kan du fortsat pålægges gebyr.
  • Du kan også søge kommunen om fritagelse, hvis din virksomhed ikke har egentlig affaldsproduktion.
  • Kilde: § 60 i bekendtgørelsen om affald