Aeroflot presses til patriotisme før profit

Den russiske regering presser Aeroflot til at købe russiske Sukhoi-fly for at hjælpe den hjemlige industri, der er under pres fra lavkonjunktur og vestlige sanktioner.

Foto: ALEJANDRO ERNESTO.
Læs mere
Fold sammen

Flyselskabet er blot det seneste i rækken, der er blevet presset til at sætte hensynet til moderlandet højere end overskuddet, skriver New York Times.

En række andre selskaber er også kommet under pres. Gazprom kan muligvis vente højere skatter og lavere udbytte til aktionærerne, mens Avtovaz, der producerer Lada-biler, er blevet presset til at at opgive planer om fyringer. Til gengæld har selskabet annonceret en måneds juleferie for de ansatte.

Hos Aeroflot, som den russiske stat ejer 51 pct. af aktierne i, er konsekvenserne til at tage og føle på. Flyselskabet ejer blandt andet 21 Sukhoi-superjets og har bestilt yderligere 29, og selskabet kan blive presset til at købe flere selvom flytypen har fået hård kritik af Aeroflots kunder. Sukhoi-flyene er dog ikke den eneste kamel som Aeroflot må sluge for at hjælpe moderlandet.

Aeroflot måtte således også fragte strandede passagerer hjem efter rivalen Transaero gik konkurs, og betalte for rivalens brændstof på de sidste flyvninger. Flyselskabet er ligeledes under pres for at holde flyruter til den sibiriske ødemark åbne for at sikre de isolerede indbyggere en smule transportmuligheder.

- Ethvert stort selskab foretager aktiviteter, der viser at de er ansvarlige over for de folk, de tjener, og det gør vi også, siger Aeroflots talsmand Aleksandr Lukashin ifølge New York Times.

Aeroflot rapportede passagervækst på 10,3 pct. i årets første ni måneder, mens den russiske økonomi ventes at skrumpe godt 4 pct. i år.