Ærgerlig SAS-chef: »Vi har bestemt ikke brug for at skabe flere udfordringer for os selv«

SAS-chef Lars Sandahl Sørensen ser tilbage på et kvartal, hvor luftfartsselskabet blev ramt fra flere fronter. Hårdest ramte dog forårets pilotstrejke.

SAS-direktør, Lars Sandahl Sørensen Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl

Skyerne er igen blevet grå og har trukket sig sammen over SAS efter et kvartal, der bød på et underskud på 650 mio. kr.

Det huer ikke Lars Sandahl Sørensen, der er koncerndirektør i luftfartsselskabet, som ellers har leveret overskud fire år i streg. Men meget tyder på, at dette kvartal bliver en effektiv bremseklods, der sætter en stopper for de seneste års mere positive takter.

Årsagerne er flere, men det er ikke til at komme uden om den pilotstrejke, der amputerede selskabet i syv dage tidligere i foråret og resulterede i over 4.000 flyaflysninger, der påvirkede intet mindre end 370.000 passagerer.

»Det er helt generelt et svært kvartal. Det, vi så oplever på toppen af et udfordrende kvartal, er, at vi  bliver ramt af en pilotstrejke med store og unødvendige ekstraomkostninger,« siger Lars Sandahl Sørensen, der er tydeligt ærgerlig over den omfattende strejke, som har sat sit præg på kvartalet og på året, hvor forventningerne til et positivt resultat er særdeles usikre.

»Der er rigeligt at navigere i, vi har bestemt ikke brug for at skabe flere udfordringer for os selv. Det er det sidste, som vi har brug for,« siger han og fortsætter:

»Jeg mener, at den type strejke og konflikt i 2019, der irriterer 370.000 af vores kunder, hører simpelthen ikke til. Det er en ærgerlig ekstraudgift og en begivenhed, som vi kunne have undgået, hvis vi bare havde sat os ned og fundet en løsning uden strejke,« siger han.

I det netop offentliggjorte kvartalsregnskab har SAS gjort skaderne op og pilotstrejken kostede altså selskabet 453 millioner kroner. Det rammer SAS på et allerede udfordrende tidspunkt, forklarer Lars Sandahl Sørensen.

»Vi bliver ramt af en historisk svag svensk krone, som virkelig presser os, da vi har mange udgifter i blandt andet amerikanske dollars, og samtidig oplever vi yderligere stigende brændstofpriser. Den cocktail i et i forvejen svært kvartal gør, at vi ikke leverer et tilfredsstillende resultat,« siger koncerndirektøren, der om få måneder forlader stillingen til fordel for direktørposten i Dansk Industri.

»Sektoren er lige nu præget af store usikkerhedsmomenter. Det er udfordrende for mange virksomheder. For globalt er der rigeligt med spørgsmålstegn lige for tiden,« siger han og henviser til verdenshandlen, der er ligger under for en handelskrig og ikke mindst Brexit.

»Det påvirker også os og man kan jo bare se, hvor mange konkurser der er i flyindustrien. Når det er sagt, så føler jeg mig sikker på, at den strategi som SAS har valgt med de kundetilbud, de destinationer, nye flyinvesteringer og offensive miljøagenda, at alle de her tiltag er helt rigtige og vi ser de positive effekter af dem,« vurderer han.

Lars Sandahl Sørensen fremhæver, at SAS er i gang med et omfattende effektiviseringsprogram, som kører efter planen. Samlet vil SAS spare tre mia. svenske kr., når effektiviseringsprogrammet efter planen er fuldt indfaset ved udgangen af 2019.

Han vurderer, at med den modvind som selskabet flyver gennem i disse måneder samtidig med, at SAS ser ind i tunge investeringer i nye fly, i omfattende automatisering og digitalisering af selskabet, skal selskabet yderligere reducere vores omkostninger og hæve produktiviteten.

Her på tærsklen til, at Lars Sandahl Sørensen forlader selskabet efter fire år som koncerndirektør, vælger han at se positivt på de kommende års udfordringer.

»Ja, det er et vanskeligt erhvervsklima lige nu, men jeg mener også, at der er muligheder. Det er klart, at når vores konkurrenter har det svært eller lukker, så giver det også os nogle nye muligheder. Er vi i stand til at holde fokus, gennemføre vores strategi og reducere omkostninger, så er vi i høj grad på rette vej.«