Ærespris til Lego for vækst og arbejdspladser

Det er svært at komme uden om den danske legetøjsgigant Lego, når man taler vækstvirksomheder. Derfor er klodsfabrikken blevet hædret til årets Entrepreneur of the Year-vækstdyst.

Legos hopvedkvarter i Billund. Her ses direktør Jørgen Vig Knudstorp på vej til domicilet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Fisker

I forbindelse med kåringen af årets vækstskaber torsdag aften er den danske legetøjskoncern Lego også blevet hædret. Holdet bag dysten, EY Entrepreneur of the Year, har valgt at sende en hæderspris efter Kjeld Kirk Kristiansen, der står i front for den familiefond, som ejer Lego.

Revisions- og konsulenthuset bag dysten frembhæver, at Lego er »den slags virksomheder, vi opfatter som en del af den danske kulturarv, fordi de i generationer har skabt og fastholdt arbejdspladser og bidraget til at gøre Danmark kendt verden over«.

Det mener EY er en ærespris værd. Jesper Ridder Olsen, partner i EY, uddyber begrundelsen således i en pressemeddelelse, der er blevet offentliggjort i forbindelse med konkurrencens danske finale torsdag aften i Bella Center.

»Valget af Kjeld Kirk Kristiansen og Lego er en kombination af den aktive rolle, Kjeld har og har haft i LEGO, og de imponerende resultater, der er skabt i koncernen gennem årene. Ved bedømmelsen har juryen bl.a. hæftet sig ved den vedholdenhed og det engagement, der i familien er udvist for den fortsatte udvikling af virksomheden - herunder de investeringer, der er foretaget i nye markeder og produkter,« siger han.

Prisen blev overrakt af sidste års vindere af æresprisen i form af Hanni Toosbuy Kasprzak og Dieter Kasprzak fra skotøjsproducenten Ecco. Formanden for juryen, Danfoss-bossen Jørgen Mads Clausen, mener også, Lego-hædringen er på sin plads.

»I dag fremstår Lego som et lysende eksempel på, at innovation og engagement i en familie kan skabe en global vækstvirksomhed – verdens største legetøjsproducent målt på omsætning,« siger Jørgen Mads Clausen i meddelelsen og tilføjer:

»Lego er ikke blot en virksomhed, som har skabt mange arbejdspladser både i ind- og udland. Det er en koncern, som kendetegnes ved kvalitet, design og kreativitet. En virksomhed, som alle danskere er stolte af, og som gang på gang fremhæves som et lysende eksempel på entreprenørskab og familieskab, når det er bedst.«

Det er anden gang, at æresprisen uddeles ved den danske Entrepreneur of the Year-finale. I år levede 812 danske virksomheder op til vækstkravene i dysten. Vinderen af den nationale konkurrence sendes til den internationale finale, der finder sted i Monaco til sommer.