Ædrueligt Rusland svækker Carlsberg

Højere afgifter og stramme markedsføringsvilkår tynger Carlsbergs russiske forretning, hvor man har været nødt til at regulere sine lagre.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En gammel historie fra Nazitysklands besættelse af Stalingrad fortæller, hvordan russerne prioriterede de forsyninger, der skulle over floden Volga. Krudt og kugler var det vigtigste, dernæst vodka og så kom mad på en tredjeplads.

Siden 1940erne har russerne dog også taget øllet til sig, og det i sådan en grad, at Rusland nu er Carlsberg største enkeltmarked. I starten af 90erne drak russerne under 20 liter øl pr. person om året, det tal er steget til 64 liter pr. person i 2011.

Russernes alkoholforbrug er dog tilsyneladende steget politikerne over hovedet, så nu tager de fat på at få forbedret folkesundheden.

Afgiftshop tynder ud i salget

I Carlsbergs netop afleverede kvartalsregnskab falder salget af øl til Østeuropa med 22 pct., og det skyldes i høj grad den afgiftstigning, der rammer bryggerierne fra januar. Carlsberg og flere andre aktører på markedet har tilsvarende hævet prisen øl for ikke at blive presset på indtjeningen, og det har gjort, at de russiske distributører har hamstret gevaldigt i 4. kvartal af 2011.

"Der har været en tidsforskydning af salget, så noget af det salg, der mangler i første kvartal, det er solgte i fjerde kvartal af 2011 i stedet. Lagernedbringelsen er en smule mere, end jeg havde regnet med, men ikke noget voldsomt," siger Morten Imsgard, der følger Carlsberg for Sydbank.

Sydbank-analytikeren regner med, at lagerreguleringen er overstået med første kvartal.

Alkohol-censur for folkesundheden

Der er ikke meget glasnost over markedføringsregler for alkohol i Rusland. Politkerne vil gerne beskytte befolkningen mod at blive fristet af alkoholprodukter.

"Der er en generel begrænsning af, hvor aggressiv man må være. Man må ikke vise personer, der indtager alkohol, man må heller ikke vise produktet eller bare konturerne af en flaske," forklarer Morten Imsgard.  

De nye og langt skrappere regler træder først i kraft til juli. Carlsberg regner med, at markedføringsbudgetet i Rusland bliver det samme som i 2011, men at man bruger størstedelen i første halvår, så man kan nå bare at vise konturerne af en kold Carlsberg.