Advokater øjner guld i whistleblowere

Virksomheders stigende brug af whistleblower-ordninger får landets største advokatfirmaer til at konkurrere om et nyt og lukrativt marked. For at kapre kunder tilbyder et advokatfirma i dag gratis ydelser.

Vestas har modtaget 171 anmeldelser fra nuværende eller tidligere ansatte, der har ønsket at fortælle om forhold i virksomheden, som de har fundet mistænkelige. Det kan blive et guldæg for advokatfirmaer at administrere systemer for virksomheder, der opretter whistleblowerordninger.Billedet er fra Vestas’ store prøvemølle i Østerild Plantage i Thy. Arkivfoto: Henning Bagger
Læs mere
Fold sammen

Landets største advokathuse kaster sig med glubende appetit over et gryende marked for whistleblowere i Danmark.

På kun seks år er antallet af virksomheder med whistleblower-ordninger herhjemme steget fra 50 til over 400, og alle virksomheder i C20-indekset på nær én har i dag deres egen whistleblower-ordning, kunne Berlingske Business fortælle forleden. Nu er næste lag af virksomheder i gang med at investere i whistleblower-systemer, som ansatte kan bruge til at angive deres chefer eller kollegaer i.

Den øgede brug af whistleblowere giver dollartegn i øjnene hos flere advokater her i landet.

»Vi har kun set den første bølge af nye whistleblower-ordninger, som de største danske virksomheder står bag. Nu kommer den næste bølge rullende, og den består af de lidt mindre virksomheder,« siger Pia Kirstine Voldmester, partner hos Kromann Reumert.

Systematisk brug af whistleblowere er et nyt fænomen i danske virksomheder, og siden 2007 har man skullet have godkendt ordningerne ved Datatilsynet, hvilket over 400 virksomheder nu har fået. Markedet har fået et ekstra boost ved, at regeringen har lovgivet om, at samtlige finansielle virksomheder skal have en whistleblowerordning inden september 2014.

Gratis drift af indberetningssystem

Hos advokatfirmaet Plesner er man så sent som for et år siden sprunget med på whistleblower-vognen, da man også her vurderer, at der er indtjening at hente. For at få en fod ind på markedet har man valgt at tilbyde gratis administration af whistleblower-linjerne for virksomhederne.

»Vi tilbyder en løsning, hvor whistleblowerne kan anmelde sager til os, som vi så får ind via en krypteret hjemmeside. Driften af løsningen tilbyder vi gratis til vores klienter. Det er så først, når der kommer anmeldelser ind, at vi tager betaling for at behandle sagerne,« siger Michael Hopp, partner hos Plesner.

Når virksomhederne opretter en whistleblower-ordning i samarbejde med Plesner leverer de samtidig en liste over de kontaktpersoner i virksomheden, som advokatfirmaet skal henvende sig til i tilfælde af, at en whistleblower anmelder et muligt brud på lovgivning eller interne retningslinjer.

»Hvis kontaktpersonen øverst på listen på en måde har relation til anmeldelsen, så tager vi i stedet den næste kontaktperson på listen, og på den måde sikrer vi, at en henvendelse fra en whistleblower bliver behandlet på rette sted i virksomheden af personer, der ikke er inhabile. Vi rådgiver også virksomhederne om ansættelsesretlige og persondataretlige forhold, når sagerne bliver behandlet,« fortæller Michael Hopp.

Risiko for læk til pressen

Advokatvirksomheden Bech-Bruun har flere års erfaring med whistleblower-ordninger, og når partner Mette Klingsten skal overbevise virksomhederne om fordelene ved at have en whistleblower-ordning, spiller hun af og til på virksomhedsledelsens bekymring for ubehagelige sager i pressen.

»Hvis ikke man har en formel kanal til at håndtere whistleblower-sager, så er risikoen jo større for, at en ansat går til pressen med sine bekymringer. En del virksomheder vil gerne undgå den slags offentlig opmærksomhed, og for dem giver det god mening at have en kanal til whistleblowerne, som man kan bruge til at få viden og derefter tage hånd om de sager, der må være,« siger Mette Klingsten.

Advokatvirksomheden bistår virksomhederne med at få whistleblower-ordningerne skruet sammen, så de bl.a. kan blive godkendt af Datatilsynet.

Desuden håndterer Bech-Bruun telefonopkald og onlineanmeldelser fra whistleblowere og vurderer sagerne for at rådgive om, hvorvidt der er grundlag for at foretage intern efterforskning. Derudover er advokatfirmaet med til at tjekke, om eventuelle afskedigelser af medarbejdere er i overensstemmelse med de ansættelsesretlige regler. Også hos Bech-Bruun har man en klar forventning om, at markedet for whistleblower-ordninger vil vokse i Danmark de kommende år.

Forleden kunne Berlingske fortælle om en stribe større danske virksomheder, der er begyndt at høste de første resultater af deres whistleblower-ordninger. Flere af dem har fyret ansatte, bl.a. har Arla så sent som i 2014 fyret seks ansatte, efter at interne whistleblowere havde anmeldt deres svindel med virksomhedens midler.

Dog er der stadig store danske virksomheder, som ikke har ønsket at etablere en decideret whistleblower-ordning. Det gælder eksempelvis modekoncernen Bestseller og dynevirksomheden Jysk, der foreløbigt ikke ser nogen fidus i at tilskynde deres ansatte til at blæse i fløjten.