Adidas' danske topchef presset til offensiv indsats mod diskrimination af sorte ansatte i USA

Tyske Adidas, som har danske Kasper Rørsted som topchef, er blevet fanget på det forkerte ben i det hurtigt voksende oprør mod diskrimination og racisme. Efter kraftige protester fra selskabets sorte medarbejdere i USA har Kasper Rørsted nu indført en række initiativer, der skal skabe større diversitet i virksomheden.

Adidas' danske topchef, Kasper Rørsted, lover, at selskabet fremover vil sikre, at 30 pct. af alle ansatte i USA har sort eller latinamerikansk baggrund. Arkivfoto: Christof Stache/AFP/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens konkurrenten Nike var hurtigt ude med en kampagne på sociale medier i kølvandet på Black Lives Matter-bevægelsen i USA, har det knebet noget mere for tyske Adidas at finde sine ben at stå på i den omsiggribende bevægelse, der vokser over verden i øjeblikket.

Det skriver Financial Times og New York Times.

Først efter to uger med protester fra selskabets forholdsvis få sorte ansatte, som har demonstreret foran selskabets amerikanske hovedkvarter i Portland, er selskabets ledelse trådt i karakter.

Tirsdag udsendte Adidas' danske topchef, Kasper Rørsted, ifølge Financial Times en meddelelse, hvor han annoncerer en række nye initiativer, som selskabet vil tage for at skabe større diversitet i virksomheden. I USA skal mindst 30 pct. af selskabets medarbejdere i fremtiden have sort eller latinamerikansk baggrund, og selskabet vil også finansiere stipendier til sorte unge og støtte til sorte samfund i USA.

»Begivenhederne de seneste to uger har givet os alle anledning til at tænke over, hvad vi kan gøre for at konfrontere kulturelle og systematiske kræfter, der fastholder racisme,« udtalte Kasper Rørsted ifølge Financial Times.

»Du er en sportsmand, ikke et aktiv«

Ifølge New York Times har Adidas også angiveligt forbudt at bruge ordet »aktiv« om mennesker, herunder også atleter og andre kendte. Et aktiv er i regnskabmæssige sammenhænge en ressource, som er under virksomhedens kontrol, og som virksomheden kan forvente at få fremtidige økonomiske fordele af. Årsagen til forbuddet er ifølge den amerikanske avis, at ordet »aktiv« kan virke krænkende i kulturer, hvis forfædre har været gjort til slaver.

Forbuddet skulle angiveligt være blevet præsenteret sammen med et foto af NBA-stjernen James Harden med ordene: »Du er en sportsmand, ikke et aktiv«.

Tirsdagens udmeldinger blev forholdsvis køligt modtaget af virksomhedens sorte ansatte, som havde sat næsen op efter en endnu tydeligere anerkendelse af problemerne. Onsdag aften lagde Adidas så en udtalelse op på Instagram, hvor virksomheden slog fast, at »Adidas ikke ville have opnået succes uden sorte sportsfolk, sorte kunstnere, sorte ansatte og sorte kunder. Punktum.«

En ud af 300 direktører er sort

Det fik ifølge New York Times, der har talt med flere af de utilfredse sorte ansatte, jublen til at bryde ud på et internt møde, hvor udtalelsen blev præsenteret.

Utilfredsheden med Adidas' indsats for at undgå diskrimination og sikre diversitet har ulmet i den amerikanske del af Adidas i længere tid – også før George Floyd blev dræbt af en politibetjent i forbindelse med en anholdelse i Minneapolis 25. maj.

I 2018 opgjorde New York Times, at kun 4,5 pct. af Adidas' 1.700 amerikanske ansatte i selskabets hovedkontor i USA identificerede dem selv som sorte, og at kun én ud af 300 direktører i hele Adidas var sort. Samtidig var der rapporter om, at sorte medarbejdere ofte følte sig diskrimineret, sideløbende med at selskabet markedsførte sig gennem højt profilerede samarbejder med sorte stjerner som Beyoncé, Kanye West og Pharrel Williams og sportsfolk som James Harden og andre sorte basketballspillere.

Da oprøret over George Floyds død begyndte at tage fart, lagde konkurrenten Nike en ét minut lang video ud på de sociale medier med sloganet: »Don't do it. Don't pretend there's no problem ind America«. Det skete 29. maj. Næste dag valgte Adidas helt usædvanligt at retweete konkurrentens social media-kampagne, hvilket ifølge Financial Times har vakt opsigt.

Først efter forhandlinger mellem den amerikanske ledelse og de utilfredse medarbejdere samt tæt kontakt med hovedkontoret i Tyskland, har Adidas tilsyneladende fundet sin egen stemme.