Adgangs­vejen til danskerne er guld værd

Jo flere adresser man kan nå ud til, desto mere interessant bliver Sydenergi/SE og Stofa – også for udenlandske samarbejdspartnere, siger analytiker. Bestyrelsesformanden vil have DONG-pengene i hånden, før han investerer dem.

Foto: CLAUS FISKER. Det er primært fiberforretningen, som skal drive fremgangen for Sydenergi/SE, vurderer analytiker. Her ses direktør i Sydenergi/SE, Niels Duedahl.
Læs mere
Fold sammen

»Det er den helt rigtige betragtning, at distributionen ud til kunderne er det afgørende. At være adgangspunktet til kunderne er det vigtigste aktiv, og jo flere adresser man kan nå ud til, desto mere interessant bliver man.«

Senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank ser god mening i Sydenergi/SEs satsning på at blive kanalen ud til kunderne.

»TDC er også adgangsbilletten til rigtig mange danskere. Derfor vil Stofa gerne favne bredere og have en større kundegruppe, og jo stærkere et distributionsalternativ SE og Stofa kan blive til TDC, desto stærkere et alternativ er de til at vinde kapløbet om at levere også tjenester, der er beslægtet med, hvad de allerede leverer i dag.

Jo større SE og Stofa samlet er, desto nemmere er det at blive identificeret som en attraktiv partner og en mere ligeværdig modspiller til at gå sammen med TDC – også for internationale selskaber, som gerne vil ind på det danske marked og hurtigt udbrede deres produkter,« siger Morten Imsgard.

I en kortere horisont ser han internet­forbindelser som rygraden i at få en sund forretning.

»Det er primært fiberforretningen, som skal drive fremgangen og dermed sikre, at man kan lave tillægstjenester og udvide forretningsmodellen,« siger Sydbank-analy­tikeren.

Bestyrelsesformand i SE-koncernen, Jens Bahne Jørgensen, vil gerne stå med pengene fra salget af DONG-aktierne i hånden, før han beslutter, hvordan de skal investeres eller eventuelt betales tilbage til andels­haverne i form af lavere priser.

»Vi har haft DONG-aktierne i alle tilfælde i ti år, og der er i årevis blevet snakket meget om en børsintroduktion. Den ser nu ud til at bevæge sig tættere på, men du får mig ikke til at sige, at vi tjener en masse penge på den. Vi tager stilling, når den er en realitet, og vi tager ikke gevinsten for givet. SE har to ben at gå på: el/energi og kommunikation. Hvis vi investerer i noget, skal der være fornuft i det, og det skal give afkast,« siger han til Berlingske.