Acne Studios lander rekordoverskud

Det svenske tøjmærke Acne Studios oplever kolossal succes i øjeblikket. Både kommercielt og på modescenen.

acne jeans, gammel mønt Fold sammen
Læs mere
Foto: brian berg

Denne uge byder på en masse fremvisninger af nye tøj kollektioner fra en lang række danske modevirksomheder. Hvis nogle af dem savner inspiration, kan de kigge over på den anden side af Øresund, hvor en af de største succeshistorier i skandinavisk modehistorie er ved at blive skrevet.

Engang var Svenske Acne Studios en nichevirksomhed, der udelukkende producerede jeans. I dag er virksomheden et etableret internationalt modebrand. I 2015 leverede virksomheden sit højeste overskud til dato på en halv milliard svenske kroner.

Det skriver Dagens Industri.

Det er især Acne Studios egne butikker, der trækker regnskabet op.

»Det er vores egne butikker og e-handlen, der går bedst. Vi har nu næsten 50 butikker på fire kontinenter. Men vores online-shop er den butik, der vokser langt hurtigst. I dag står den for 10 procent af salget fra netværket,« siger Mikael Schiller, der er bestyrelsesformand i Acne Studios.

Han forventer, at virksomheden vil fortsætte den positive udvikling i de kommende år. Blandt andet, forklarer han, er man i gang med at ændre webshoppens teknologiske platform i samarbejde med Demandware, der blandt andet arbejder sammen med mærker som Adidas, Tory Burch og Barney’s.

Samarbejdet skal sikre at Acne Studios webshop’en bliver tilpasses lokale betalingsløsninger og servere. Det vil blive nyttigt blandt andet på det vigtige kinesiske marked.

Mikael Schiller og chefdesigner Jonny Johansson ejer begge 37,5 procent af Acne Studios, og det har de ikke nogen planer om at lave om på.

»I hvert fald ikke fra min og Jonnys side. At Acne er privatejet, synes jeg, er en af ​​vores komparative fordele. Kunderne ved, når virksomheder gør tingene med hjertet. Og vi vil altid gøre, hvad vi tror på,« siger Mikael Schiller.