Aarstidernes udvikling fra jordstænkede grøntsager til madfællesskaber

Omstilling. Siden stiftelsen i 1999 har Aarstiderne transformeret sig selv ad flere omgange. Kommuni­kationschef Mette Andersen kalder selv virksomhedens udvikling for Aarstiderne 1.0, 2.0 og 3.0.

På Krogerup Avlsgaard eksperimenter Søren Ejlersen med nye måder at lave mad og drikke. Foto: Søren Bidstrup Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Aarstiderne 1.0:
Forbindelsen mellem kunde og bonde
Siden stiftelsen i 1999 har Aarstiderne transformeret sig selv ad flere omgange. Kommunikationschef Mette Andersen kalder selv virksomhedens udvikling for Aarstiderne 1.0, 2.0 og 3.0.

»Det hele begyndte med Søren Ejlersen og Thomas Harttungs vision om at genskabe forbindelsen mellem kunde og bonde. At gøre vejen fra jord til bord så kort som muligt ved at springe de mellemled over, som har været med til at fremmedgøre os i forhold til den mad, vi spiser,« fortæller Mette Andersen.
»Ideen var at fjerne fordyrende eller forstyrrende mellemled. Vi leverede bogstaveligt talt rodfrugter med jord på direkte til kunderne.«



Aarstiderne 2.0:
Måltidskasserne
»Efterhånden blev vi klar over, at folk ønskede sig mere end kasser med økologisk frugt og grønt. Den mest almindelige grund til, at folk forlod os, var, at de ikke fik brugt det hele. De vidste ikke, hvad de skulle bruge majroen eller knoldsellerien til,« siger Mette Andersen.

»Vi blev opfattet som lidt langhårede og fodformede og for dem, der virkelig havde god tid til at stå og skære rodfrugter. Det var her, vi begyndte at udvikle måltidskasserne. Vi gik fra kun at levere råvarerne til aftensmaden til at levere aftensmaden.«



Aarstiderne 3.0:
Skabelsen af madfællesskaber

»Vi står på tærsklen til det, vi kalder Aarstiderne 3.0, og hvis du spørger mig om fem år, kan jeg sikkert formulere det klarere. Men det handler om at skabe fællesskaber omkring måltider,« siger Mette Andersen.

»Vi begyndte med at levere råvarer, så leverede vi måltider, altså løsninger, men vi blev klar over, at mad ikke bare er råvarer og måltider.«

»Det gode måltid handler ikke bare om smag, men også om, hvorvidt det var en god oplevelse at tilberede det. Kunder fortæller, at efter de har fået måltidskasser, begynder faderen at lave maden. Eller pludselig laver børnene den. Det er blevet en fælles oplevelse at lave mad, og vi vil gerne støtte op om disse fællesskaber. Måske brede det ud til mere end et snævert familiefællesskab.«