Aarsleff får milliardkontrakt på elektrificeringen af jernbanenettet

Danmarks største entreprenørselskab Per Aarsleff har i konsortium med tyske Siemens indgået kontrakt med Banedanmark om elektrificeringen af det danske jernbanenet.

Foto: ERIK JEPSEN.
Læs mere
Fold sammen

Et konsoritum bestående af Per Aarsleff og Siemens har fredag indgået kontrakt med Banedanmark på elektrificering af 1.300 kilometer af det danske jernbanenet. Den samlede kontrakt har en værdi på 2,8 milliarder kroner og udføres som totalentreprise, oplyser Aarsleff i en meddelelse til fondsbørsen.

Arbejderne indledes i løbet af sommeren 2015 og forventes afsluttet inden udgangen af 2026.

Konsortiet Aarsleff-Siemens består af Per Aarsleff A/S, Siemens A/S og Siemens AG. Aarsleffs konsortieandel udgør cirka 1,8 milliarder kroner, oplyser den danske entreprenørkoncern.

»Kontrakten løber over ti år, så der bliver tale om en ekstra årlig aktivitet på omkring 200 millioner kroner og det vil betyde, at vi får brug for flere medarbejdere. Men hvor mange kan vi ikke sige endnu,« siger administrerende direktør i Per Aarsleff, Ebbe Malte Iversen til Berlingske Business.

Datterselskabet Aarsleff Rail, som skal udføre opgaven, beskæftiger omkring 400 medarbejdere, mens hele Aarsleff koncernen har omkring 4.500 ansatte og omsætter for op mod otte milliarder kroner om året.

Ebbe Malte Iversen siger, at kontrakten med Banedanmark understreger virksomhedens position inden for udførelse af jernbanearbejder i Danmark. Projektet involverer flere af Aarsleff-koncernens specialkompetencer, eksempelvis fundering, teknik og banearbejder.

»Vi var med til at udvikle de første fundamentstyper i 1990’erne, da de første strækninger i Danmark blev elektrificeret. Senere anvendte vi samme koncept i Spanien og har i de seneste mange år udført lignende opgaver i Polen. Vi er rigtigt glade for at kunne medvirke til en mere omfattende opgave af ekstraordinær størrelse og med en langstrakt karakter. Det store antal gentagelser i de udførende arbejder giver os en enestående mulighed for at optimere processer, arbejdsgange og udstyr yderligere,« siger administrerende direktør i Per Aarsleff, Ebbe Malte Iversen.

Elektrificeringen af de 1.300 kilometer spor er fordelt på ni strækninger. Første etape bliver den 57 kilometer lange strækning mellem Lunderskov og Esbjerg, som forventes afsluttet i efteråret 2016.

Kontrakten indeholder også en række optioner, som giver Banedanmark mulighed for at elektrificere yderligere strækninger.

Kontrakten ændrer ikke Aarsleffs forventninger til resultatet for regnskabsåret 2014/2015.