Aarhus Transportcenter først helt udbygget i 2012

Der er indtil nu investeret 500-600 mio. kr. i Aarhus Transportcenter, der vil bygge for yderligere 80-100 mio. kr. Koncernen kom ud af 2008 med et overskud på 14 mio. kr.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Selv om den første lagerhal med en længde på 400 meter og en størrelse på 27.000 kvadratmeter blev taget i brug for et år siden, så er Århus Transportcenter næppe helt udbygget før 2.012.

Det vurderer koncernchef og adm. direktør Mogens Madsen, ÅF Aarhus Transportcenter A/S, der består af tre driftsselskaber og et finansselskab. Driftsselskaberne er Cargo Flex, der udfører kurer- og ekspreskørsel samt Logistica Hvidevare og Logistica Teknik, der opbevarer, distribuerer og installerer hårde hvidevarer.

På koncernens 440.000 kvadratmeter store grund ved Årslev er der indtil nu opført 104.000 kvadratmeter lagerbygninger, terminaler, kontorer og langgods-område. Tre af de syv bygninger er købt af Danske Fragtmænd Ejendomme og taget i brug af Danske Fragtmænd Århus. De øvrige bygninger huser gods for Århus Transportcenters kunder.

- Flytningen af Danske Fragtmænds aktiviteter fra Søren Frichsvej i Åbyhøj til Årslev har reduceret lastbiltrafikken i den indre del af Århus, pointerer Mogens Madsen. Årsregnskabet for Aarhus Transportcenter viser et fald i omsætning på 15 mio. kr. til 32 mio. kr. og et resultat før skat på 14 mio. kr. Salget til Danske Fragtmænd Ejendomme giver en engangsindtægt på 27,1 mio. kr., mens Logistica Hvidvare påvirker regnskabet med et underskud på 11,4 mio. kr. Det er især fraflytningen fra seks lagre, der har kostet på bundlinjen. Cargo Flex A/S havde et underskud på 0,3 mio. kr., mens Logistica Teknik bidrog med et 1,8 mio. kr. til overskuddet.

Ny synshal

Bilsynsfirmaet Applus+ Bilsyn har bygget en synshal på en lejet grund. Her er det også muligt for last- og varebiler at få indstillet spejle, afprøve bremser og blive vejet. Sidst på året står et dieselanlæg ved siden af Applus+ klar. På lidt længere sigt arbejder Mogens Madsen og hans folk med at få projekteret og opført en servicehal med værksted til lastbiler og modulvogntog og en vaskehal til de samme kunder. Derudover er der planer om at opføre 17.000 kvadratmeter lagerhal med terminaler og kontorer til speditører.

- Flere speditører er interesseret i projektet, men finanskrisen betyder, at vore kunder har vanskeligt ved at skaffe likviditet og kreditter”, forklarer Mogens Madsen. Indtil nu er der investeret for 500-600 mio. kr. i det gigantiske transportcenter, der ligger lidt uden for Århus ved motorvejen til Silkeborg. Og de kommende byggeprojekter i etape to løber op i 80-100 mio. kr., anslår Mogens Madsen.

I slutningen af 2004 blev projektet startet. Selve byggeriet gik i gang i 2007, og for et år siden rykkede Logistica Hvidevare ind i den første lagerhal på 27.000 kvadratmeter. Den 400 meter lange lagerhal bugner normalt af vaskemaskiner, køleskabe, komfurer og frysere fra producenter og grossister, der lejer sig ind. Men finanskrisen og nedgangen i byggeriet har fået Logisticas kunder til at skære ned på lageret. Så i øjeblikket er der god plads i den gigantstore lagerhal, hvor gaffeltruck rutinemæssigt napper fire køleskabe af gangen for at bringe dem ud til en lastbil.

Mogens Madsen siger, at den økonomiske krise kunne mærkes i første kvartal i år.

- Nu er der lidt mere optimisme med hensyn til lageropbygning og afgang af varer. Men når leverandørerne af hårde hvidevarer sælger mindre, påvirker det os, pointer han.