Årets varebil som limousine

Prototype. Ford har bygget en helt speciel udgave af Ford Transit i busudgave på 7,4 meters længde.

Maurice Richardson, chef for Fords testbiler, er kendt for at bygge specielbiler eksempelvis fotobiler til bilpræsentationer.

Nu har han begået den nok mest specielle bil, der er kommet fra Fords tekniske center i Dunton i England en limousineudgave af Årets Varebil 2007 i Danmark og Europa, Transit.

Transit XXL kalder Mr. Richardson sin prototype, som er opstået ved at sætte to normale Transitbusser, kaldet Tourneo, sammen.

"Limousinen" er 7,4 meter langt og har en akselafstand på 5,9 meter, hvor en normal Tourneo måler 4,9 meter i længden og har en aksel-afstand på 2,9 meter. XXL'eren har fire skydedøre, to i hver side og tonede ruder hele vejen rundt.

Den nye bus har trods størrelsen kun plads til en chauffør og syv passagerer. Bussen er nemlig indrettet som første klasse på et privatfly med store bede kaptajnsstole i læder med varme, lændejustering, armlæn og hvilebeslag.

UnderholdningssystemOveralt inden i er der gulvtæppe, samt en tæppebetrukket skillevæg bag de to bagerste sæder, hvilket skaber et separat bagagerum, som man har adgang til via bagdøren.

Dertil kommer klimaanlæg både for og bag. Der vil tillige blive installeret et underholdningssystem i hele bilen, med blandt andet DVD afspiller og playstation.

Teknisk har den en almindelig 2.2 liters diesel motor med 130HK. 5-trins gearkassen er dog specielt tilpasset, for at levere en forøget præstation og også bremsesystemet er forbedret.

Karosseri konstruktionen indeholder forstærkninger under gulvet og i taget og bilen har en totalvægt på 2500 kg. Affjedringen, som stammer fra en forhjulstrukket 350 model, tillader en vægt helt op til 3500 kg. Bussen indeholder også meget originalt Ford Transit-udstyr inklusive satellit navigation, bluetooth, det bedste audio udstyr i klassen, opvarmet forrude og baksensor.

- En ting er sikkert, Transit XXL vækker forbløffede reaktioner fra alle der ser den, siger Barry Gale, Fords chef-ingeniør for kommercielle køretøjer i Europa.