Årets varebil er ankommet

Ford Transit Connect er kommet til Danmark. Selv om varebiler under et tons totalvægt langt fra er storsælgende, satser Ford på den nye prisvinder.

Fords DNA skinner igennem med den nye Transit Connect – med design som personbil­programmet. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Interessen for små et-ton varebiler til distribution i byerne skal være med til at gøre Fords nye Transit Connect mere populær end forgængeren. Bilen spiller en ekstra trumf ud som nyslået vinder af prisen Årets Varebil i Europa, Van of the Year, for 2014. For gængeren fik i øvrigt prisen i 2003.

Finanskrisen gjorde det hårdt for salget af varebiler fra 2008 og til i dag, og små biler med 50 pct. beskatning har haft det ekstra hårdt. Men de små biler er meget miljø­venlige, og køreegenskaberne er som oftest bedre end i store kassevogne.

Vi har prøvet den korte Connect anno 2014 i topudstyret Trend til 148.000 kr. plus moms. (Connect tilbydes ikke med Titanium-­udstyr, men kun som Ambiente og Trend). Den længere L2-model koster ekstra 10.000 kr.

Bilen kører godt, har godt vejgreb og præcis styring og er alligevel ganske komfortabel trods fast dæmpet. Selv frostsprængte veje i København kaperer den. Et plus er også bilens hill-assist (bakkehjælp), så den ikke ruller tilbage på en bakke et par sekunder, før man når at få foden fra bremsepedalen og over på speederen.

Smidig motor

Bilen var med 1,6 liter diesel på 95 hk rimelig smidig, også ved lav fart – motoren trækker rent fra 45 km/t i fjerde og 55 km/t i femte gear, så den er fin i bytrafik. Den er super økonomisk og kører 22,7 km/l – det vil sige i miljøklasse A+ – og den udleder 115 gram CO2 pr km. Det skyldes blandt andet motorens start/stop system.

Kabinen i testbilen er meget praktisk indrettet med tre sæder. Midtersædets ryglæn kan vippes ned og bruges som bord – eller vippes op, så man kan gemme papirer m.m. nedenunder. Højre sæde kan klappes helt sammen i gulvhøjde til ekstra plads til gods, og kombineret med en lem i bagvæggen kan man få plads til tre meter lange genstande.

Som moden påbyder, kan man få sin Connect med plads til tre personer, selv om pladsen ikke kan kaldes storslået. I midten skal man i hvert fald ikke sidde i timevis. Der er ikke benplads til to voksne. Med tre sæder er der gardin-airbags – foruden fører og passager-airbag. Esc-stabilitetssystem er også standard. Instrumenteringen er i øvrigt lånt fra Fords personbilsprogram og meget brugervenligt.

Adskillelse koster meget plads

På gulvet er der plads til to europaller. Bilen kan fås med både kort og lang akselafstand. Vi prøvede den korte L1-udgave, som rummer 2,9 kubikmeter. Lasteevnen er op til et tons. Der er seks fastgørelseskroge i gulvet til at surre godset fast med. Desuden er gulvet dækket med beskyttende plastlag.

Bagdørene kan åbnes 90 og 180 grader. Sidedøren er ret smal – bl.a. optager adskillelsen mellem kabine og varerum meget plads, da denne rager et stykke ind i varerummet. Læssehøjden er 599 mm.

Testbilen havde også et 12 volts udtag. Der er tillige aflæggeplads på en hylde under loftet, og jeg bør også nævne de store flaskeholdere i dørene. Desuden er der flere kopholdere,

Justerer man førersædet helt ned, har man en god kørestilling med fin oversigt over instrumenterne. Vil man sidde højt, skærmes udsynet af den kraftige skygge over instrumentgruppen. Udsynet i sidespejlene er gode med store, ekstra vidvinkel-spejle nederst i spejlhusene.

Fartpilot savnes

Rattet (i plast) kan indstilles i to retninger. Der er varme i sæderne i den danske udgave. Bilen havde ikke fartpilot, og det savner man på langture. Men der er manuel air­-condition.

Udstyrsmæssigt kan vi nævne tåge­forlygter, handskerumslås, varme i forrude og opvarmede sidespejle. Bortset fra metallak var bilen helt standard – inklusive blændede ruder i bagdørene.

Tyverisikringen omfatter et to-vejs fjernbetjent centrallås-system, der giver mulighed for at indstille efter individuelle behov, ligesom et særligt skjold i dørlåsene forhindrer, at de kan brydes op med bor eller dirk. Dertil kommer bl.a. Active City Stop, som kan forhindre kollisioner ved kø-kørsel og i bytrafik.

Testbilen havde også SYNC-system med det automatiske nødopkalds-system Emergency Assistance. Derudover er der bak­kamera, statisk kurvelys og dæktryk­overvågning.