900 fyres i internetselskab

Et presset AOL skærer kraftigt ned, samtidig med at Googles videotjeneste, YouTube, skal ansætte 200 flere.

Der vil rulle hoveder hos AOL, der engang var USAs største internetudbyder. Samtidig ansætte YouTube mange flere. Arkivfoto: Justin Sullivan, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

900 ansatte må finde sig et nyt job, efter at det amerikanske internetselskab AOL fyrer 20 procent af sine medarbejdere. Samtidig meddeler Googles videotjeneste, YouTube, at den har brug for 200 flere folk.

AOL - det står oprindelig for »America Online« - er presset af konkurrenter som Google og Facebook. Af de 5.000 ansatte skal 400 fyres i Indien, andre 300 udliciteres, og 200 stillinger nedlægges i USA. I de gyldne dage havde AOL, som dengang leverede internetforbindelser med telefonmodem til folket, 20.000 ansatte.

Time Warner-koncernen overtog i 2001 AOL og skar virksomheden til, inden den blev solgt i 2009.

AOL købte 7. februar netstedet The Huffington Post for 315 millioner dollars, men siden er AOL-aktien faldet med otte procent i værdi.

Største udvidelse nogen sinde hos YouTube

Videotjenesten YouTube, som Google i 2006 købte for 1,65 milliarder dollars, skal samtidig øge sin bemanding med flere end 30 procent - den største udvidelse nogen sinde.

Det svarer til omkring 200 nye stillinger.

YouTube har i dag omkring 650 ansatte. De fleste nye stillinger oprettes i USA, men også kontorerne i Milano, Skt. Petersborg, Tokyo og Zürich udvides.

Hvert minut lægges omkring 35 timers film på YouTube, og dagligt vises der to milliarder klip.