Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
De mindre erhvervsdrivende har taget pænt imod mobilbetalingstjenesten MobilePay, melder Danske Bank, som torsdag offentliggør, at den også har fået detailhandelskæmpen Dansk Supermarked med om bord.
Indtil videre dog kun i syv kædens Starbucks-caféer, og det er netop i kaffebarer og andre mindre forretninger, at tjenesten er stor.
Faktisk er det gennemsnitlige beløb, som der betales ved hjælp af app'en 114 kroner, oplyser Danske Bank.
I alt er der 800 forretninger, som aktivt modtager betalinger via MobilePays erhvervsløsning, som blev lanceret i efteråret.
Andre 2.913 virksomheder er oprettet eller i gang med at blive oprettet, mens 247 virksomheder er lige på nippet til at modtage de første betalinger, oplyser Danske Bank, som også kommer med friske tal for den private MobilePay-løsning.
Her overstiger antallet af brugere nu 1,2 millioner og gennemsnitligt foretages der 75.000 transaktioner om dagen - rekorden er 105.000.
Gennemsnitsbeløbet for overførsler mellem private er ca. 225 kroner og overstiger altså erhvervsløsningens. Samlet er der over mere end 2,6 milliarder kroner via app'en. og Danske bank anslår, at den er på vej mod et flow på 5 - 6 milliarder kroner årligt.
Mens erhvervsløsningen koster penge, betaler brugenre ikke noget for at overføre penge via den private version af MobilePay, hvilket gør det til en gedigen underskudsforretning for Danske bank..