7-Eleven har meldt omfattende hackerangreb til politiet

Endnu ukendte kriminelle har låst 7-Elevens systemer i et omfattende hackerangreb, der fandt sted mandag morgen. De 175 7-Eleven-butikker er nu gradvis ved at blive åbnet igen.

7-Eleven har anmeldt hackerangrebet mod kæden til politiet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nærbutikskæden 7-Eleven har fået låst en række interne systemer efter et såkaldt ransomwareangreb, der fandt sted mandag morgen.

Det oplyser 7-Eleven efter flere dages tavshed om, hvorfor kædens 175 butikker i perioder har været lukket.

7-Eleven oplyser, at angrebet kom mandag morgen, og at det førte til, at alle butikker lukkede på dagen, fordi det gjorde det umuligt at benytte kassesystemet eller at modtage betalinger.

Butikkerne er langsomt blevet genåbnet, fremgår det af en pressemeddelelse onsdag.

»Pr. dags dato kl. 12.30 er 110 butikker åbne, og genåbningen af 7-Elevens butikker fortsætter, så hurtigt det kan lade sig gøre,« skriver kæden.

7-Eleven skriver, at hændelsen blev meldt til politiet mandag morgen, og at virksomheden samarbejder med politiet og eksterne IT-eksperter.

»Der er tale om et såkaldt ransomwareangreb, hvor de kriminelle har tiltvunget sig adgang til netværket og låst systemerne. Sagen håndteres i samarbejde med politiet, og 7-Eleven kommer for nuværende ikke til at gå i yderligere i detaljer om efterforskningen, omfanget og konsekvenserne af angrebet,« hedder det videre.

7-Eleven har ikke set tegn på, at kædens kunder, samarbejdspartnere eller leverandører har været ramt af hackerangrebet.

»Vores mål er at sikre trygge betingelser for alle – såvel kunder som medarbejdere. I disse dage er vi i kontinuerlig dialog med kunderne via Facebook, Instagram samt på telefon. Det fortsætter vi med, indtil alle butikker igen er åbne,« udtaler Jesper Østergaard, administrerende direktør i 7-Eleven, i meddelelsen.

Nordjyske er kommet i besiddelse af den besked, der er tikket ind i mindst en 7-Eleven-butik i Aalborg-området. Heraf fremgik det, at 7-Elevens filer og systemer var blevet krypteret, og at de ville blive frigivet, hvis der blev overført én million amerikanske dollar i kryptovaluta.

Beskeden lyder ifølge Nordjyske således:

»Many computers a(-nd, red.) servers in your company have been encrypted. Please send $1 million worth of xmr (kryptovalutaen Monero, red.) to this adress (delvis udeladt af Nordjyske, red.) …@gmail.ru. I will help you to unlock all the data of your company. If we don't receive xmr in five days, we will throw away the private key, you will never be able to decrypt these documents. If you have any questions please contact (delvis udeladt af Nordjyske, red.) …@gmail.ru. Your Unique SerialNumber (udeladt af Nordjyske, red.) …«

Nordjyske har fået beskeden fra en ansat i en nordjysk 7-Eleven-butik, som mediet har valgt ikke at nævne af hensyn til vedkommende, og den er ikke bekræftet af selskabet.

Flere danske virksomheder har inden for de senere år været ramt af hackerangreb. Mest kendt var det omfattende nedbrud, som ramte Mærsk i 2017. Mærsk har tidligere anslået, at det kostede mellem 1,3 og 1,9 milliarder kroner at være udsat for angrebet.

I 2019 blev høreapparatsselskabet Demant angrebet, og det medførte, at mange af firmaets klinikker ikke var i stand til at servicere deres brugere på normal vis. Først 39 dage efter kunne selskabet meddele, at situation igen var normal.

Året efter blev servicekoncernen ISS udsat for et ransomwareangreb, hvor hackerne forsøgte at afpresse virksomheden ved at lukke ned for computersystemer og forlange en løsesum for at åbne dem igen.

Og i 2021 havde hackere held til at stjæle data fra den danske vindmøllegigant Vestas.