7-eleven frygter ikke lukkelovens død

Den døgnåbne butikskæde 7-Eleven forventet stort set ingen negative effekter af, at det nu bliver tilladt for alle at holde åbent hele døgnet. Tværtimod.

Foto: Brian Bergmann / Scanpix.
Læs mere
Fold sammen
Den nye og næsten fraværende lukkelov, kan meget vel ende med at give plusser på bundlinjen hos 7-eleven-kæden - også selv om konkurrencen om at sælge dagligvarer til danskerne i aftentimerne øges dramatisk. Sådan lyder meldingen fra kædens adminstrerende direktør, Jesper Østergaard, altimens kæden i øvrigt er hårdt presset af den økonomiske nedtur og døjer med faldende salg og en for optimistisk vurdering af, hvor mange 7-eleven butikker markedet kunne bære.

Ifølge kædens direktør vil udsigten til en langt mere liberal lukkelov - og dertil hørende øget konkurrence - i værste fald slet ikke kunne mærkes i kædens butikker. Men i bedste fald, vil butikkerne ligefrem opleve en omsætningsstigning."I forvejen har vi kun to procent af vores omsætning på dagligvarer, men jeg tror, vi kommer til at få fordele af, at flere folk er på gaden døgnet rundt, fordi butikkerne får mere fleksible åbningstider. Samtidig kan man sagtens forestille sig, at vi kommer til at opleve øget omsætning på visse varegrupper, alene fordi folks indkøbsmønstre vil ændre sig," siger Jesper Østergaard.

Selv om kæden generelt har skåret i udbudet af dagligvarer, har 7-eleven alligevel forsøgt at holde priserne på mejeriprodukter nede på cirka hvad de koster i supermarkeder - alene for at lokke alle de kunder, der ikke gider stå i kø i supermarkedet bare for hente et par liter mælk. Den slags varegrupper kan man sagtens komme til at se mere til i 7-eleven, når den ændrede lukkelov træder i kraft.

Det er det norskejede Reitan Servicehandel, der driver 7-Eleven butikkerne i Danmark - og her havde man sidste år et underskud op 46 mio. kroner. Det skyldes blandt andet, at kæden har ekspanderet heftigt i 2008 - men også, at danskerne er blevet langt mere prisbevidste end tidligere. Men Jesper Østergaard anser alligevel vækst som den mest sansynlige konsekvens af en ændret lukkelov.

"Jeg mener, at man igen og igen er nødt til at minde om, at det jo altså ikke er os i detailhandlen, der bestemmer over, hvad kunderne foretrækker. Og butiksdød betyder jo som regel blot, at kunderne har valgt at handle et andet sted end hos den lille købmand. Jeg mener i hvert fald ikke, at butiksdød er noget vi bør frygte - for vi er en helt anden type butik end købmændene er".

Kæden har over 130 butikker i Danmark.